A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
08.11.2017
567
11min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Автор: Микола Палієнко, співзасновник та генеральний директор групи компаній EVO, випускник програми <a href="https://kmbs.ua/pur/shkola-strategichnogo-arhitektora" target="_blank" rel="noopener">Школа стратегічного архітектора</a> <a href="http://kmbs.ua/" target="_blank" rel="noopener">kmbs</a>

[EN]   Якою є сутність ідеології marketplace, які перспективи вона має? Як формувалися майданчики Prom.ua та Bigl.ua?   Фактор змін Явище marketplace має давню історію: у Європі майже в кожному великому місті центральна площа має назву Площа Ринок. Це завжди було місце, куди приходили продавці та покупці, де відбувався обмін, а оператор ринку на цьому заробляв. Торговельні центри та супермаркети – багато в чому саме такий майданчик. Вони вибудовують «полицю» та логістику, здають площі в оренду і забезпечують доступ клієнтів. Держава – це теж marketplace у широкому розумінні. Громадяни платять податки в загальну скарбницю, за що місто надає їм певну інфраструктуру, можливість вести бізнес тощо. Ще один приклад – інвестиційні фонди. Вони забезпечують ліквідність на ринках нафти, коммодіті, акцій і за рахунок цього, маючи зовсім невеликий транзакційний прибуток, дуже добре себе почувають та дуже дорого коштують. Або біржі. Наприклад, нью-йоркську біржу було створено 1792 року, коли 26 брокерів вирішили, що вони не хочуть торгувати лише акціями своїх клієнтів зі своїми інвесторами, а хочуть мати певне місце, де можна було б укладати угоди із залученням клієнтів інших брокерів. Монетизація прибутку marketplace відбувається за рахунок комісійної та рекламної моделей. Скажімо, через інтернет-магазин Alibaba за рік продається товарів на $500 млрд, а сама компанія заробляє близько 5% від цієї суми. Вона зростає на 50% щороку і в 2016-му стала найбільшим ритейлером у світі. У кожної з великих компаній, які працюють за цією моделлю, є свої сильні сторони. Наприклад, для eBay – це ціна, для Amazon – високоякісний сервіс, для Alibaba – асортимент. Раніше головні гравці на ринку мобільного девелопменту (найбільші з них – Google Play та Apple App Store) самі щось виробляли, а зараз вони функціонують тільки як marketplace. При цьому беруть 30% із кожної покупки. Але всі сторони щасливі: розробники мають можливість заробляти, а споживачі отримують велике різноманіття програм на своїх телефонах.    

 
Marketplace надає своїм учасникам інфраструктуру й технологію, які складно вибудувати кожному окремо

    Подібні компанії часто змінюють сфери бізнесу, в яких працюють. Наприклад,  Booking.com фактично трансформувала готельну галузь. Якщо раніше, щоб відкрити успішний готель, потрібно було помучитись із маркетингом, укласти контракти з туроператорами тощо, то зараз є інший спосіб. Якщо ви забезпечите якісний сервіс за нормальну ціну і зареєструєтесь на Booking.com, то вам практично гарантований високий рівень завантаження у будь-якій точці світу. Інакше кажучи, щоб вибудувати крутий готель, вам не треба купувати франшизу Hilton. Бренд готелю перестає мати значення – набагато важливішим стає рейтинг компанії. У сфері перевезень працює Uber, здатний повністю «поламати»  ринок таксі. А також є BlaBlaCar, який теж є майданчиком: водії можуть заробити на бензин, а пасажири – під’їхати туди й тоді, куди і коли їм потрібно та зручно. Ця компанія поступово забирає ринок у міжнародних і міжміських перевізників. Навіть такі консервативні сфери, як фінанси й медицина, теж змінюються. В Індії, наприклад, є сервіс запису на прийом до лікаря. Розробники прийшли до клінік, поставили своє програмне забезпечення – і зараз 60% усіх записів іде через одну систему. Більше у жодній країні такого немає. І це не держава зробила, це зробив бізнес.   Еволюція цінності Marketplace надає своїм учасникам інфраструктуру й технологію, які складно вибудувати кожному окремо. Кожен такий майданчик проходить певні етапи розвитку, спочатку зіштовхуючись із проблемою курки та яйця. У вас немає пропозиції – відповідно, немає попиту. Немає попиту – немає пропозиції. Замкнуте коло. Тому насамперед потрібно створювати цінність для кожної зі сторін. Далі – забезпечувати критичну масу попиту й пропозиції. Тобто нарощувати кількість учасників до моменту, коли майданчик стає ліквідним і починає зростати. Наш бізнес розпочався вісім років тому. Один із засновників мав студію, яка робила сайти для компаній. Коли йому це набридло, він сказав: «Давайте я зроблю систему, у якій люди самі створюватимуть собі сайти». Тоді в усій Україні було декілька сервісів, які пропонували те ж саме, але не надто високої якості. Ми ж вирішили, що відразу робитимемо добре і, крім цього, будемо об’єднувати всі пропозиції на одному майданчику. Ми продавали сайти магазинам і компаніям, інтегрували їх у єдиному marketplace. І це було вдалим кроком: з’явилася велика кількість товарів, все «закрутилося» – і відтоді щороку система зростає. Щодня на сайт заходить понад  мільйон людей. За день робиться більше ніж 40 тис. замовлень. Близько 30% із них надходять з мобільних телефонів – і цей показник, за нашими розрахунками, сягне 50% до кінця року. Зараз у нас величезний вибір: 60 млн товарів, із яких 8 млн вже хтось купував онлайн. На Prom.ua можна купити практично все, що є в Україні.    

 
Насамперед потрібно створити цінність для кожної зі сторін. Далі – забезпечувати критичну масу попиту й пропозиції

    Ми намагаємось робити так, щоб позитивні відгуки про дрібних продавців впливали на їхню успішність, на представленість цих компаній у результатах пошуку. Тобто щоб була залежність між тим, як компанія обслуговує клієнта, і її результатом. Приблизно два роки тому ми вирішили започаткувати нові бізнеси. Стали вибирати серед усіх наших продавців найкращих (за рейтингами) і створювати з ними споживчий marketplace. Контент було взято з діючих сайтів і в наших надійних продавців. Займаємося цим з початку 2016 року – і Bigl.ua уже входить в топ-50 провідних українських сайтів, тобто достатньо швидко розвивається. Взявши до уваги те, що в Україні багато людей хочуть заробляти на своєму хобі або щось продавати, півроку тому ми запустили платформу Сrafta.ua. Цей ресурс із продажу товарів хенд-мейд непогано росте. Також кілька років уже функціонує онлайн-сервіс із замовлення послуг Kabanchik.ua. Поки що це невеликий бізнес, але він помітно зростає. Таким чином, у нас є компанії з різних сегментів: Prom.ua та Bigl.ua – це marketplace для малого бізнесу (В2С і частково В2B), Kabanchik.ua і Сrafta.ua – C2C. Ще у нас є бізнес-проект категорії В2G – Zakupki.com.ua. Це закупівельний майданчик для великих системних гравців і для торгівлі з державою у межах системи публічних закупівель Prozorro. Загалом у цій системі   близько десяти таких майданчиків, із яких чотири (у тому числі наш) – сильні (займають 90% ринку). У що ми віримо Ми віримо, що відкриті системи перемагають у конкуренції з закритими. А також що більш відкриті системи розвиваються швидше, ніж менш відкриті (прикладом може бути те, як Android перемагає у протистоянні з iPhone і як вони разом кілька років тому перемогли Nokia). А на українському ринку майже повсюди – закриті системи. Тобто майже все, що ми бачимо навколо, буде поступово замінено й зібрано знову на якихось інших засадах. Глобальні споживчі бренди зараз у небезпеці. Бренди будуть, але їх стане більше, а частка кожного буде меншою. Наприклад, якщо в якомусь ритейлі зараз 100 продуктів генерують 50% продажу, то через три роки їх буде 200.    

 
Відкриті системи перемагають у конкуренції з закритими. А в Україні майже повсюди – закриті системи

    У США було проведено опитування із семирічним проміжком (у 2007–2008-му та 2014–2015 роках). У людей запитували, якому бренду вони віддають перевагу (зокрема, йшлося про бренди одягу та ювелірних виробів). Результати показали, що поняття «улюблений бренд» розмивається. Якщо раніше чотири провідні бренди Procter & Gamble конкурували між собою за частку ринку, то тепер їхня загальна частка зменшується на 1% щоквартально. Її відбирають незалежні виробники. Наприклад, Honest Company зайняла у США значну частку на ринку підгузків, наблизившись до марки Pampers та випередивши Huggies. Gillette купила за $1 млрд Dollar Shave Club, незважаючи на жахливі збитки, яких зазнала ця компанія (близько $200 млн). А причина в тому, що в інтернеті цю марку шукали частіше, ніж Gillette. Тобто якщо раніше бренд був єдиним способом формування довіри між виробником і споживачем, то зараз є відгуки, Google, соціальні мережі, друзі. І все це вливає так само, як і бренд. Бренд як набір споживчих характеристик, які ми обіцяємо клієнту, нікуди не дінеться. Але і його зміст, і просування стануть трохи іншими. Зараз легше створити бренд і наповнити його довірою та сенсом. Важливість довіри зростатиме, а вести бізнес чесно буде виграшним для всіх сторін. Також ми віримо, що сфера маркетплейсів як відкритих систем розширюватиметься. Це безперервний і невідворотний процес. Marketplace як група пов’язаних між собою екосистем, які одна одну підживлюють (наприклад, Alibaba та Facebook) – це модель майбутнього,  точніше – вже сьогодення. Зараз компанії із найвищою капіталізацією – це екосистеми екосистем. Так з’явився Pokemon Go – продукт на перетині ігрової індустрії, локального пошуку та, певною мірою, ринку туризму. Тобто це екосистема, яка виникла на перехресті кількох сфер,  віртуального та реального світів.  І таких продуктів з’являтиметься все більше.   Стаття була опублікована у журналі OPEN'2017

kmbs live
30.04.2024 at 15:43
Набір на MBA триває! Старт 23 травня ...
30.04.2024 at 15:42
Доказовий маркетинг: модель розвитку бренду | Роман Гавриш ...
02.04.2024 at 12:28
Стартує набір на стипендійну програму kmbs! ...
20.02.2024 at 10:37
Новий подкаст Radio kmbs з нашою adjunct professor Оксаною Щегельською ...
13.02.2024 at 12:29
PMBA-25 group visited the exhibition of works by Hanna Sobachko-Shostak, "Eyes of Flowers," ...
13.02.2024 at 12:20
Новий подкаст Radio kmbs "Як малим та середнім бізнесам переходити в корпоративне управління?" ...
25.11.2023 at 16:30
"You have to think through your brand story in detail and tell it. Anything you don't tell, people w ...
24.11.2023 at 16:37
We often hear from businesses working with cross-cultural teams or expanding into global markets abo ...