A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
09.10.2018
679
9min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Як зі світу бізнесу потрапити до світу літератури? З чим можна порівняти видання нової книги? І як взагалі народжується літературний твір? Про це розповів письменник та видавець Віталій Капранов на зустрічі з учасниками програми <a href="http://mba.kmbs.ua/">Presidents‘ MBA kmbs</a>.

[EN] Про бізнес У літературу ми прийшли з бізнесу і за підсумками своєї діяльності у 1998-2004 роках написали книжку «Щоденник моєї секретарки». Герой – це, фактично, наше третє «Я». Події, описані в книжці, є абсолютно достовірними, єдине, що ми змінили, - імена героїв (а багато хто і так впізнав себе в героях - і тепер з нами не розмовляє). «Щоденник секретарки» демонструє наш бізнес-шлях, я б навіть назвав цю книгу сповіддю. Роман вийшов дуже веселий, у ньому відображений весь той безлад, що тоді коївся, починаючи від адміністрації президента і закінчуючи телеканалами. Згодом ми зосередилися на найбільш невдячній справі – виданні книжок. Ця історія – сумна, як і будь-яка правдива історія. Коли ми приїхали в 1998-му році в Україну, то раптом побачили, що в нас немає українських книг. Зовсім. Ми тоді саме написали свій перший роман, його треба було видавати, а де і як - незрозуміло. А оскільки ми були людьми з бізнесу, тому з нами відбулася класична історія, описана О. Генрі у творі «Королі і капуста». Якщо всі ходять босяка, то треба торгувати взуттям. Якщо в Україні «всі ходять босяка», тобто немає книг українською мовою, отже, треба видавати і продавати українські книги. Книжка – це матеріалізована думка. Це унікальний продукт, який треба створити з нуля й вивести на ринок. Уявіть себе менеджером Coca-cola, який щороку повинен вивести на ринок мінімум 15-20 нових «кока-кол». Це майже неможливо, але видавці це роблять, причому дуже легко. Якась книга не зайшла, якась, навпаки, викликала величезний ажіотаж. Однак головне – що роботи зі створення нової сутності, яка називається «книжка», в принципі, стільки ж, скільки у випадку виведення на ринок нового бренду. І ти повинен пройти весь той шлях, який проходять виробники будь-якого товару. Про написання і видання книжок Ми починали як люди, яким щось дане, і воно в тобі кипить, бурлить, і ти не знаєш, що з цим робити. Ось ти написав книгу, а що далі? Куди з нею йти? Кому це цікаво? Найстрашніше за все у світі – це автор зі своєю книжкою. Утім, ти повинен пройти цей шлях, зрозуміти всі підводні течії, небезпеки. Сьогодні ми вже можемо сказати, що його пройшли, і все ж творимо щось таке, що є потрібним. Коли ти стаєш відомим письменником, ти потрапляєш до рабства. Ми не стали рабами видавців тому, що самі є видавцями, але, тим не менш, ми стали рабами читачів. Читач хоче раз на рік нову книгу. А у нас книга – це процес, від ідеї до реалізації якого може пройти й 10 років, але в середньому – не менше 3-х.  

Роботи зі створення нової сутності, яка називається «книжка», в принципі, стільки ж, скільки у випадку виведення на ринок нового бренду

  Нас часто запитують, як ми пишемо вдвох. Насправді, незважаючи на те, що ми – рідні брати, у нас дещо відмінні смаки й погляди на життя, різні кути зору, тому сварок при роботі уникнути неможливо. А сварка – дуже поганий товариш творчої роботи: тільки-но ви посварилися – далі вже можна нічого не робити. Саме тому ми винайшли технологію, яка справді працює. Головний секрет – усунути з роботи будь-яку оцінку. Ми разом працюємо над структурою, героями, спільно будуємо сценарний план, а потім пишемо. І відбувається це наступним чином: коли я написав якийсь епізод, то віддаю його братові, а Дмитро не говорить, чи йому подобається, чи ні – він сідає і переписує так, як вважає за потрібне. Потім повертає мені – я виправляю те, що мені не подобається. І цей процес може тривати досить довго. Ми якось подивися статистику: мінімальна кількість редакцій – 15, максимальна – 124, середня – 57. Коли ми прибираємо фактор оцінки і працюємо в такий спосіб, то, врешті-решт, доходимо до тексту, який влаштовує обох. Про читання книг Чи бувало у вас таке, що ви спочатку прочитали книгу, а потім пішли в кінотеатр на фільм, знятий за нею, і залишились розчарованими? Це трапляється часто, тому що уява працює краще. Коли людина читає, вона сама знімає кіно у себе в голові. Вона виступає і як режисер, і як художник, і як композитор, і як актор. У неї в голові працює повноцінний Голлівуд. Чи кожній людині дано мати в голові Голлівуд? Моя відповідь – ні. Людина, яка має в голові Голлівуд, є особливою. Таких - меншість. Читання – це складний творчий процес. Коли ви читаєте книгу, ви створюєте світ. Саме тому ті, хто читають, і є елітою, особливими людьми. Як презентувати свій проект? Презентація книги – це велике мистецтво, якому ми вчимося постійно. Коли ми вперше йдемо до людей з новою книгою, то складаємо список того, що потрібно сказати. І тільки після п‘ятої-сьомої презентації складається спектакль. Він вже переконливий, ти вже знаєш якісь фокуси, на яких моментах люди сміються, - усе вже в тебе розписано. У результаті виникає довіра до продукту, незалежно від того, чи це книжка, чи будь-який інший проект.  

Читання – це складний творчий процес. Коли ви читаєте книгу, ви створюєте світ. Саме тому ті, хто читають, і є елітою, особливими людьми

  Як має виглядати книга з історії України? У нас з Дмитром є книга, яка називається «Мальована історія незалежної України». Історія її створення дуже проста. Коли молодший син Дмитра закінчував школу, він сказав: «У мене особиста драма. Я складаю ЗНО з історії. Поясніть мені, будь ласка, простими словами, як усе це запам’ятати. Українська історія – це суцільна каша з князів, гетьманів і письменників, у якій немає жодної системи». Нам стало соромно, бо він же – не єдина дитина, яка не знає історії. Тому ми й вирішили написати цю книгу. Оскільки ми родом із бізнесу, то одразу поставили запитання: а для кого ми пишемо? Хто наш читач? Домовилися, що у першу чергу – молоде покоління. Вони звикли до книжок з картинками. Сьогодні будь-який сайт без картинок, навіть науковий, ніхто читати не бути. Крім того, ми помітили, що у теперішнього молодого покоління зник рефлекс перегортання сторінок. Тому ми вирішили, що нова книга з історії України повинна бути, по-перше, тонкою (80 сторінок від Трипілля і до 1991-го року), по-друге, з картинками, а по-третє, – такою, щоб не треба було перегортати сторінки. Домоглися ми цього дуже просто: один розворот – один екран. Фактично, ми створили набір комп’ютерних екранів. І, таким чином, отримали дещо парадоксальне – книжку, у якій не потрібно перегортати сторінок, адже все найнеобхідніше з однієї теми міститься на одному розвороті. Ще один наш винахід полягає в тому, що на всіх мапах у книзі ми показуємо кордони сучасної України. Завдяки цьому дитина, вивчаючи ту чи іншу тему, має можливість знайти на карті своє рідне місто чи село і скласти уявлення про те, що ж відбувалося там за половців, у добу козаччини, за часів Другої світової війни. Про кримських татар Нам нав’язали, що мусульмани – вороги християн, і що Кримське ханство постійно на нас нападало, забирало ясир, знищувало церкви і таке інше. Однак, виявляється, що на території Кримського ханства була християнська єпархія, яка називалася готською, і існувала вона там з апостольських часів. Тобто коли туди прийшли Кирило і Мефодій, там уже було християнство. Християнство в Криму було знищено російськими окупантами в 1783-1786 роках. Тому кримські татари – ніякі не вороги українців. Усі найбільші перемоги Україна здобувала у союзі з кримськими татарами. Михайло Дорошенко загинув у Криму, воюючи з турками на боці кримських татар. І коли утворилася в 1917-му році Кримська народна республіка та Українська народна республіка, вони одразу підписали між собою договір.

kmbs live
22.12.2024 at 16:30
Новий подкаст "Архітектори Систем: Роман Грищук" ...
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...