A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
03.04.2017
1176
7min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Чому керівникам підприємств АПК не можна припиняти вчитися? Випускник <a href="http://kmbs.ua/mba/agro" target="_blank" rel="noopener">Agri MBA kmbs</a> Вадим Арістов - про можливість та важливість постійного навчання взагалі та для управлінців вітчизняного АПК зокрема.

[EN]   Сучасний період економічного розвитку людства (принаймні в передових країнах) називають постіндустріальною економікою, або шостим технологічним укладом, або інноваційною економікою, або економікою знань – хто як. Але як би не назвали, знання в сучасному світі мають вирішальне значення. Вони забезпечують не тільки сталий розвиток (в сенсі покращення з одночасним ускладненням), не тільки конкурентну перевагу, але й уможливлюють саме існування організацій, деяких верств суспільства, професій тощо. Як ніколи актуальне гасло часів розвиненого соціалізму – знання це сила! При цьому знання накопичуються дуже швидко. Є погляд, що загальні знання людства подвоюються кожні п’ять років, а отже зростає кількість інформації, що їх складає. Відтак, стає зрозумілим, що знань, набутих у вищий школі, принципово не може бути достатньо протягом періоду продуктивної діяльності людини, який теж суттєво подовжився. Керолівське «Потрібно бігти з усіх ніг, щоб тільки залишатися на місці. А щоб кудись потрапити, треба бігти хоча б удвічі швидше!» - саме про це. Отже, постійне навчання є необхідною умовою та запорукою збереження адекватності світогляду чи способу мислення, контексту, що дуже швидко змінюється. Така відповідність забезпечує можливість відповідним чином (у найкращій спосіб) реагувати на дуже складні виклики сьогодення; приймати найкращі рішення в умовах зростаючої складності та невизначеності. Для розуміння цієї тези треба трошки торкнутися сутності сучасного навчання.    

 
Основним завданням навчання в сучасних умовах є розвиток спроможностей

    На відміну від попереднього класичного, так би мовити, навчання, сучасне – не є засвоюванням та накопиченням інформації. Її стало дуже багато, настільки, що немає жодного сенсу в запам’ятовуванні. По-перше, це неможливо, а, по-друге, це абсолютно недоцільно. Дуже багато чого швидко застаріває і втрачає актуальність. Відтак основним завданням навчання в сучасних умовах, як на мене, є розвиток спроможностей. Чим спроможності відрізняються від навичок чи компетенцій? Навички - це знання та досвід їх застосування. Але оскільки світ (контекст) змінюється дуже швидко і стає все складнішим та більш невизначеним, минулий досвід (а досвід це завжди про те, що колись відбулося) не завжди може стати у нагоді.     На відміну від спроможності, яка є когнітивним феноменом найвищого порядку та дозволяє діяти в умовах будь-якого рівня невизначеності. Яким чином це відбувається? За рахунок застосування концептів (ментальних моделей) більшого рівня абстрактності, що дозволяє охопити та врахувати вплив більшої кількості суттєвих складових контексту, а відтак побачити більше альтернатив та, відповідно, збільшує ймовірність вибору найкращої. Я б сказав, що навчання - це процес переміщення від неусвідомлюваного незнання (проявом чого є сумнозвісний феномен Данінга-Крюгера) до усвідомлюваного знання. З відповідним розумінням існуючих обмежень. Навчання має на меті покращити якість мислення, а відтак сприяти покращенню якості рішень, що приймаються, а відтак підвищенню продуктивності праці. Це стосується, на мою думку, абсолютно всіх людей, незалежно від віку, фаху, посади чи професії. Це справедливо і для управлінців, і для фахівців будь-якого рівня, за умови наявності бажання бути успішним в своїй справі, мати відповідну винагороду (задоволення, втіху та матеріальну компенсацію) за свою працю.    

 
Розвиток в АПК у світі й в Україні зокрема відбувається не менш динамічно, ніж в IT

    Але чи можливо це - навчатися протягом життя? Чи студентське буття тільки для молоді? Сучасні науки про мозок (neuroscience) беззаперечно доводять, що навчатися можливо в будь-якому віці, себто все життя. Нервові клітини відновлюються. Навіть більше того: в процесі навчання між нейронами збільшується кількість синапсів (з’єднань), структура мозку розвивається на клітино-біологічному рівні. До того ж за останні десятиріччя з розвитком інформаційних технологій  значно змінився сам процес набуття знань. Вони стали набагато доступнішими, майже абсолютно доступними. Провідні університети світу викладають в мережу, у відкритий доступ, свої курси. Потужні загальнодоступні платформи - Coursera та Prometeus - пропонують якісні й переважно безкоштовні онлайн-курси для всіх бажаючих. Чи існує галузева специфіка навчання в АПК? На мою думку, принциповим є те, що розвиток в АПК у світі й в Україні зокрема відбувається не менш динамічно, ніж в IT. А отже, потреби в інноваційності, креативності та спроможності сучасного мислення тут жорсткіші, аніж будь-де. Дуже багато проривних досягнень відбувається на межі зіткнення різних галузей знань, тих самих IT та агрономії, мікробіології та хімії, фізики та маркетингу. Взагалі, я б радив сприймати АПК в більш широкому сенсі – як певну частину ланцюга забезпечення людства їжею. Це допомагає розуміти як обмеження, так і перспективи розвитку, а також напрямки цього розвитку. Але то вже інша тема…   Джерело: agravery.com

kmbs live
23.07.2024 at 12:00
Economic engineering as a driver of economic growth ...
16.07.2024 at 12:00
Lean methodology | Serhiy Komberyanov ...
15.07.2024 at 17:00
MBA preview: Business analytics as a tool for strategic management in business ...
05.07.2024 at 18:00
Systems thinking: causes and consequences ...
01.07.2024 at 17:00
CONVOCATION-2024 ...
20.06.2024 at 14:00
How can executives use artificial intelligence? ...
13.06.2024 at 15:00
Transformational changes: Oleksiy Severyn, Ekol Logistics ...
25.05.2024 at 14:00
Creating an integrated human capital management system ...