A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
29.05.2017
1717
14min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Третя хвиля наближається - момент, коли інтернет перетвориться з того, з чим ми взаємодіємо, на те, що взаємодіє з усім навколо нас. Це неминуче приведе до змін, у тому числі - до трансформації цілих сфер бізнесу. Співзасновник компанії America Online (AOL) Стів Кейс міркує про те, як знайти свій успішний шлях у новій реальності.

[EN]     Три хвилі інтернету Футуролог Елвін Тоффлер багато років тому писав про ті трансформації, які доведеться пережити світу. Він говорив про три хвилі: перша почалася з формування сільськогосподарського суспільства, яке домінувало протягом тисячоліть, друга - це постіндустріальне суспільство з його масовим виробництвом. А "третьою хвилею", на думку Тоффлера, повинна була стати інформаційна епоха: "глобальне електронне село", в якому люди мають доступ до безлічі послуг, даних, спілкування, можуть створювати спільноти незалежно від свого місцезнаходження. Іншими словами, Тоффлер описав той світ, в якому ми живемо сьогодні. Стів Кейс каже, що коли він познайомився з цією концепцією, то почав мріяти стати частиною цієї "третьої хвилі". Так і сталося. Більш того, натхненний роботою Тоффлера, він запропонував власну концепцію трьох хвиль розвитку інтернету. На думку Кейса, еволюція всесвітньої мережі виглядає наступним чином. Перша хвиля - це створення інфраструктури, закладання основ для майбутнього розвитку інтернету. У цьому процесі взяли участь такі компанії, як Cisco Systems, HP, Sprint, Sun Microsystems, Microfost, Apple, IBM, AOL. Вони створювали обладнання та програмне забезпечення, а також мережі, які робили можливим підключення великої кількості людей до всесвітньої павутини. Кейс пише, що на самому початку існування AOL він і його колеги витрачали масу часу на пояснення того, що таке інтернет, як він працює і чому ним може користуватися кожен. Однак поступове підключення дедалі більшої кількості користувачів привело до появи нового покоління інноваторів. Так почалася друга хвиля інтернету - у 2000 році чи трохи пізніше, коли стали з'являтися соціальні програми, а на програмне забезпечення стали дивитися як на сервіс. Особливість компаній, які "піднялися" в цей період, - практично нескінченна масштабованість їхніх продуктів. А самі продукти можна майже нескінченно відтворювати. У наші дні, на думку Кейса, друга хвиля поступається місцем чомусь новому. Що являє собою третя хвиля інтернету? Це епоха, коли всесвітня мережа перестане належати тільки інтернет-компаніям. Вона стане величезною силою в нашому світі, тому що ми почнемо інтегрувати інтернет в усе, що робимо. Продукти будуть вимагати підключення до інтернету, навіть якщо інтернет не визначає їхню сутність. «Це ера, коли словосполучення" з підключенням до інтернету "стане таким же безглуздим, як слова" з підключенням до електрики" сьогодні», - пояснює значення третьої хвилі Кейс. Третя хвиля буде не "інтернетом речей", а "інтернетом всього". У цю епоху підприємці отримають можливість трансформувати деякі сфери людської діяльності, в тому числі ті, що сильно впливають на наше повсякденне життя. Наприклад, зміняться охорона здоров'я та освіта. Однак для стрімкого злету в нову епоху недостатньо буде знань, отриманих під час другої хвилі. Недостатньо створити сервіс і підключити віральний маркетинг, щоб зробити його популярним. Підприємцям потрібно буде думати і діяти зовсім інакше.    

 
Третя хвиля буде не "інтернетом речей", а "інтернетом всього"

    Минуле і майбутнє Уроки першої хвилі інтернету не є повністю застарілими. Зрозуміло, технології зазнали величезних змін з тих пір, однак підприємці третьої хвилі можуть багато чому повчитися у першопрохідців всесвітньої мережі. Наприклад, їм необхідна стратегія - як і тим, хто створював інфраструктуру інтернету. Якщо піонери працювали над підключенням людей до інтернету, то підприємці нового часу підключатимуть до інтернету все інше. З цієї точки зору в їхньому досвіді буде набагато більше спільного з гравцями першої хвилі, ніж другої. На думку Кейса, третя хвиля вже почалася. І компанії з усіх сфер бізнесу можуть очікувати глобальних змін. Звідки вони почнуться? Автор вважає, що однією з найбільш зручних сфер для масштабних трансформацій є охорона здоров'я. У США, наприклад, вона являє собою одну шосту частину економіки. Але, в той же час, ця сфера досить повільна у впровадженні нових технологій. Багато лікарень, як і раніше, роблять записи на папері й використовують факси. А дослідження в цій сфері часто стосуються медикаментів і медичного обладнання, а не того, як використовувати комунікаційні технології для досягнення кращих результатів. Постановка діагнозів теж є проблемою. Дослідження, проведене у вересні 2011 року, показало: в 25% випадків залучення другого лікаря з альтернативною думкою призводить до зміни початкового діагнозу. Кейс впевнений, що причина багатьох з цих проблем криється в тому, що лікарні застрягли в до-інтернетному світі, а страждають через це пацієнти. Підприємці вже бачать, скільки можливостей відкривається перед ними у сфері охорони здоров'я. Найпростіший приклад - фітнес-трекери, які рахують кроки і вимірюють пульс. Згодом ця інновація приведе до появи програмного і апаратного забезпечення, яке дозволить акумулювати дані про стан здоров'я користувача і повідомляти лікаря, якщо щось піде не так. У майбутньому лікарі зможуть віддалено стежити за станом пацієнтів, які перебувають вдома, завдяки сенсорам, що фіксують усі життєві показники. Можна буде навіть контролювати, чи приймає людина правильні ліки в певний час, і коригувати призначення. Зрозуміло, лікарі не будуть аналізувати масиви даних власноруч - цим займуться спеціальні додатки. А діагноз зможуть ставити не один або два фахівця, а суперкомп'ютер, що володіє величезним досвідом. Причому робити це моментально. Другою сферою, в якій зміни можуть проявитися досить скоро, є освіта. Кейс вірить, що підприємці третьої хвилі використовують нові технології, щоб змінити сам спосіб навчання людей. Скажімо, вже зараз є інструменти, які дозволяють вчителям взаємодіяти з батьками так, як ми і не могли собі уявити 20 років тому. Викладачі розміщують в інтернеті домашні завдання, результати контрольних, відео того, як ваша дитина робить доповідь перед класом тощо.    

 
Підприємці третьої хвилі будуть використовувати нові технології, щоб змінити сам спосіб навчання людей

    Також з'являються нові інструменти для вчителів і студентів. Наприклад, у 2015 році Кейс інвестував у Pear Deck - стартап, який дозволяє викладачам ділитися з учнями інтерактивними презентаціями в режимі реального часу, отримувати від них зворотний зв'язок і підлаштовувати урок під їхні потреби. Багато компаній розробляють технології для персоналізації процесу навчання - програмне забезпечення, яке адаптується під особливості студента. В недалекому майбутньому учні матимуть віртуального ментора і планшет, який не тільки замінить підручники, а й зможе відстежувати прогрес і обирати найкращий для свого користувача спосіб навчання. Технології третьої хвилі змінять і те, як оцінюється успіх в класних кімнатах. Завдяки "великим даним" ми отримаємо можливість нарешті виміряти якісні показники, а не тільки кількісні. Чи стануть всі ці трансформації успішними? Відповісти на це запитання складно, не маючи даних. Однак третя хвиля надає можливість провести реальні експерименти, які будуть коштувати не дуже дорого, - і зрозуміти, яка ефективність цих програм.       Досвід компанії AOL під час першої хвилі інтернету свідчить, що важливий не тільки контент, але й контекст і спільнота (3C: content, context, community). Ці ж принципи, швидше за все, буде закладено в основу реформи системи освіти. Зрозуміло, нам потрібні викладачі, які будуть правильно доносити інформацію (контент), однак на цьому не можна зупинятися. Необхідно також забезпечити контекст: наприклад, відомі бренди, на зразок топ-університетів, створять нові програми й ступені, які будуть цінувати роботодавці. І, нарешті, потрібно формувати спільноти студентів навколо контенту, який їм надають викладачі. Тоді вони будуть вчитися один у одного й створювати мережі контактів, які проіснують багато років, навіть після закінчення університету чи школи.   Точка диференціації Для того щоб стати успішними під час третьої хвилі, компаніям потрібна чітка візія. Але ще важливіше - правильна її реалізація. AOL була не єдиною компанією, яка повірила в ідею інтернету, але вона зуміла перевершити багатьох конкурентів. На думку Кейса, успіх у новій епосі буде визначатися трьома чинниками: партнерство, політики, наполегливість. 1. Партнерство. Автор згадує африканське прислів'я: "Якщо хочеш йти швидко, йди один. Якщо хочеш піти далеко, йди разом з кимось". На його думку, це один з найважливіших уроків у бізнесі. І особливо - для компаній третьої хвилі. Раніше, під час другої хвилі, можна було створити додаток, викласти його на AppStore, почекати, поки на нього підпишуться - і почати монетизацію. Однак зараз настає час, коли такий підхід вже не спрацює. Адже практично в кожній сфері є люди, які можуть не пропустити ваш продукт на ринок. Наприклад, в освіті це можуть бути чиновники, без дозволу яких жодна нова технологія не потрапить до шкіл. Таким чином, результати підприємця будуть залежати від його здатності вибудовувати конструктивні, партнерські відносини з такими організаціями і людьми. А значить, довіра і репутація стають критично важливими для бізнесу.    

 
Якщо хочеш йти швидко, йди один. Якщо хочеш піти далеко, йди разом з кимось
   

2. Політики. Сфери, які в першу чергу зачепить третьою хвилею, є одними з найбільш зарегульованих, і для цього є причини. Ніхто не хоче, щоб бізнес продавав ліки, які не пройшли державну перевірку, або їжу, яка виявиться шкідливою. Ми не хочемо, щоб на дороги виїхали автомобілі без водіїв до тих пір, поки не переконаємося, що це безпечно. Значить, держава буде відігравати важливу роль в еру третьої хвилі, і підприємцям потрібно брати це до уваги. Компаніям потрібно буде вступати у взаємодію з урядом, наймати експертів з державних політик або консультуватися з ними. Навряд чи бізнесу в майбутньому вдасться отримати фінансування для серйозного проекту, якщо він не продемонструє надійність і безпеку своєї стратегії. При цьому не має значення, наскільки гарною є ідея компанії. Ключовим питанням в епоху третьої хвилі стає наступне: чи зуміємо ми дотриматися всіх правил і успішно вивести наш продукт на ринок? 3. Наполегливість. Формула успіху практично будь-якої компанії містить цей компонент. Але підприємцям третьої хвилі потрібен буде особливий тип завзятості, тому що їм доведеться зіткнутися з іншими викликами: з боку логістики і ланцюжків поставок, партнерств і політик. На щастя, в нову епоху ситуація може змінюватися дуже швидко. Наприклад, в 2014 році компанії 23andMe (що займається генетичним тестуванням) заборонили продавати її продукцію в США, і багато хто вважав, що вона закриється. Однак менше ніж через рік бізнесу вдалося отримати спеціальну пільгу від Управління продовольства і медикаментів США і знову запустити продаж. Якби компанія не була наполегливою, то сьогодні її б уже не існувало. Переможцями в період третьої хвилі стануть ті, у кого буде велика ідея, відчуття терміновості, але також методичність і дипломатичність.   Повну версію рецензії можна прочитати на сайті Digest

kmbs live
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...