A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
01.02.2017
1163
14min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Автор: Андрій Мельник, співзасновник компанії «Профпереклад», учасник групи <a href="https://kmbs.ua/mba/presidents" target="_blank" rel="noopener">Presidents' MBA-14</a>

[EN]   Як група PMBA-14 досліджувала сучасні концепції конкурентоспроможності та інноваційні бізнес-моделі в Європі та США Цей міжнародний модуль став фінальним у рамках нашого навчання на програмі Presidents' MBA kmbs. Ми побували в Бельгії та США, побачили - які переваги дає логіка співпраці і організаціям, і країнам. У цій статті я хочу поділитися своїми спостереженнями з іншими управлінцями - адже чим більше людей будуть розуміти, як працюють сучасні управлінські підходи, тим швидше ми зможемо розвивати свій бізнес і свою державу.   Частина перша: Бельгія (Брюссель - Антверпен) Бельгія дуже схожа на Україну за своєю історією, проблемами і контекстом. Тільки всі виклики, з якими ми маємо справу зараз, вона подолала 150 років тому. Країна складається з трьох основних регіонів і намагається знаходити баланс між їхніми інтересами. Фландрія, Валлонія і Брюссель мають свої відмінності, головні з яких - це мова, релігія і культура. Основна мова Фландрії - нідерландська, Валлонії - французька, Брюссель - це суміш. Культура Валлонії ближче до Франції, Фландрії - до Нідерландів, Брюссель - це золота середина між двома регіонами, він говорить мовою бізнесу і політики. У Валлонії основний напрямок християнства - католицизм, а у Фландрії - протестантизм. Все це дуже нагадує Україну. У нас є українська, російська, румунська, польська, угорська мови, декілька напрямків християнства, різні культурні коди й історія (Донбас, Центральна Україна, Західна Україна). Але, на мою думку, у нас є величезна перевага у порівнянні з Бельгією: по-перше, Київська Русь як уособлення сильного історичного минулого і, по-друге, українська мова. У Бельгії немає своєї мови, й історія, на мій погляд, не має таких яскравих коренів.    

 
Важливий момент в політиці Бельгії - це стратегія підтримки кластерів

    Обговорити виклики, що стоять перед Європою, і шляхи їх подолання (а також провести паралелі з Україною) ми змогли під час зустрічей з екс-президентом Європарламенту Єжи Бузеком і екс-главою Європейської Ради Германом ван Ромпеєм. Політики, як завжди, стримані й не дають прямих відповідей на деякі запитання, проте це не заважає зробити висновки. Одна з пасток українського мислення - очікувати, що хтось до нас прийде і все зробить за нас, розв‘яже всі наші проблеми. Європарламент не буде розв‘язувати внутрішні проблеми України. Нам потрібно вчитися об'єднуватися, підтримувати один одного і боротися з корупцією. Якщо ми почнемо, тоді нам допоможуть, але не навпаки. Поради, які нам дають європейські політики топового рівня: створити антикорупційний суд, підняти систему освіти на більш високий рівень, привести українські стандарти до європейських. Ще один мій висновок - Євросоюз сам переживає кризу і намагається впоратися з нею. Всередині ЄС немає консенсусу щодо того, як це робити - і це дуже складний виклик.   24068345_1896793863683615_1051841137505465225_n.jpgЗустріч учасників PMBA-14 з екс-главою Європейської Ради Германом ван Ромпеєм   Політика Бельгії спрямована на підтримку бізнесу та інновацій в ньому. Бельгія створює дослідницькі центри, виділяє мільйони євро на інновації, на реалізацію комерційних ідей та точно розуміє, що держава повинна не заважати, а створювати умови для бізнесу. Другий важливий момент в політиці Бельгії - це стратегія підтримки кластерів. Представник державного агентства підприємництва та інновацій Фландрії розповів нам, що Бельгія усвідомлює важливість кооперації бізнесів між собою і з державою. Представники державних агентств навчають власників та топ-менеджерів компаній, як запускати кластери, виділяють гроші для підтримки роботи кластерів, допомагають ключовим гравцям співпрацювати в перші роки після запуску. При цьому одна з найважливіших умов виділення інвестицій для розвитку кластерів - це зрозумілі й прозорі цілі, які перед собою ставить бізнес на старті кооперації. Скрізь, де бували, ми спостерігали, окрім кластерного і екосистемного підходу, ще й приклади промислової революції 4.0 - в Школі менеджменту Антверпена, порту Антверпена, об'єднанні SmartCity, у глобального лідера в сфері виробництва свіжих фруктів і овочей Green Yard, в урядових установах. Ми поки про це тільки читаємо, а бельгійці в цьому живуть і це створюють. Зокрема, ми побачили: - 3D-реальність для створення віртуальних просторів. Відмінна річ для архітекторів і дизайнерів. - Голограми, що являють собою що завгодно: починаючи від реклами нових кросівок і закінчуючи улюбленим місцем в Парижі або фотографією домашнього вихованця.    

 
Одна з пасток українського мислення - очікувати, що хтось до нас прийде і все зробить за нас, розв‘яже всі наші проблеми

    - Систему «розумне місто», яка дозволяє мінімізувати затори в експериментальному районі, сама викликає служби екстреної допомоги під час повені, стежить за якістю повітря, за безпекою і т.д.. Бізнес і влада прекрасно знаходять спільну мову, результативно використовують інновації в технологіях і менеджменті, ефективно конкурують на європейському і світовому рівні з іншими компаніями за людський капітал і ринкову частку. Бельгійська частина навчального модуля закінчилася груповою рефлексією, де ми дійшли  таких висновків: - Розвиток бізнесу в сучасному світі можливий тільки через інновації та взаємодію. - Сьогодні люди - це основний капітал. - Європа бере участь у створенні промислової революції 4.0 - і вже живе в ній. - Влада на різних рівнях активно підтримує бізнес і сприяє його розвитку. - Бізнес вчиться довіряти один одному і кооперуватися, а не конкурувати. Один зі шляхів для цього - створення кластерів. А головний наш висновок - що на нас лежить велика відповідальність: інтегрувати отриманий досвід і знання в наш бізнес і нашу країну, зробити перші кроки до об'єднання.   Частина друга: США (Сан-Франциско - Пало-Альто - Стенфорд - долина Напа) У порівнянні з Європою США - це інший світ. Ми побували в штаті Каліфорнія і познайомилися з двома відомими в усьому світі кластерами: Кремнієвої долиною і долиною Напа. Кремнієва долина - це історія про дуже великі гроші, про швидкість, зростання і експерименти. Один із розділів цієї історії - Google. Зустріч з працівниками компанії показала нам, що людський капітал - серед її основних фокусів. Цінностями тут є довіра, відповідальність і реалізація як задач компанії, так і особистих проектів.    

 
Кремнієва долина - це історія про дуже великі гроші, про швидкість, зростання і експерименти

    Пізніше Володимир Павлов, генеральний директор компанії Rollapp і запрошений викладач kmbs, розповів нам про бізнес-модель Кремнієвої долини. Виглядає вона приблизно так: 1) створити умови для реалізації ідей через стартапи, 2) зібрати кращих візіонерів і виконавців в одній географічній локації, 3) забезпечити безмежним фінансовим ресурсом, 4) створити умови для зростання стартапів, 5) після цього - продати або прогоріти. Як я зрозумів, Кремнієва долина - це місце, де держава і корпорації створили умови для тестування і реалізації найнеймовірніших ідей. Ті, які «злітають», стають частиною корпорацій або державних структур: NASA, військового сектора та інших держустанов. Якщо порівняти Бельгію і США, то можна побачити значну відмінність. У Бельгії є явно виражена співпраця бізнесу і влади, і влада підтримує розвиток інновацій. А в моделі Кремнієвої долини інновації підтримуються приватними грошима, грошима корпорацій. Це самодостатня система, яка не потребує фінансової підтримки держави.   23518993_1646116265449103_8943423474210352887_n.jpgТой самий гараж Стіва Джобса   Долина Напа - це кластер виробників вина, який давно відійшов від концепції виключно виробництва вина - і тепер продає дозвілля. Дороге дозвілля. Як говорить маркетолог кластера - вони продають рай. Але щоб дійти до цієї візії, винороби долини повинні були пройти складний шлях: від перших переговорів при запуску кластера і до фінансового зльоту після об'єднання і створення загального бренду Napa Valley. Неймовірне враження справив на нас Стенфордський університет. Це місце експериментів, атмосфера, яка породжує бажання вчитися і розвиватися. У Стенфорді ми мали декілька цікавих зустрічей. Перша - з філософом світового масштабу Френсісом Фукуямою, на якій говорили про Україну та її майбутнє. Його погляди дуже схожі з думкою європейських політиків: - Українці самі повинні захотіти проводити реформи. - Потрібно змінювати поведінку людей через навчання. - В Україні має з'явитися незалежне розслідування і незалежний суд. - Олігархи - це одна з основних проблем України. - Громадянське суспільство дуже важливе - і воно повинно тиснути на політиків.    

 
Коли компанія в США стає великою і неповороткою, то починає формувати підприємницькі інноваційні команди для продовження розвитку бізнесу

    Ще одна зустріч в Стенфорді - з Олександром Стародубцевим, співтворцем системи електронних торгів ProZorro, і Святославом Вакарчуком. Ці двоє людей надихають своєю вірою в Україну, її майбутнє і дуже відкрито діляться своїм баченням необхідних реформ у країні. Головна думка, яку я виніс з цієї зустрічі: потрібно підтримувати один одного, об'єднуватися і бути максимально відповідальними - для створення довіри між українцями. Висновки і факти, які наша група Presidents' MBA-14 сформулювала на рефлексії після американської частини модуля: - Американські компанії часто працюють з надідеєю, живуть нею. - У США добре розвинена практика партнерства на системному рівні. Замість класичної конкуренції компанії реалізують підхід coopetition (конкуренція + співпраця). Бізнеси відкривають бази даних, створюють кластери й екосистеми. І від цього виграють усі. У той же час, український бізнес закритий, ми все ще будуємо стіни і думаємо про конкуренцію, а не про об'єднання. - Коли компанія в США стає великою і неповороткою, то починає формувати підприємницькі інноваційні команди для продовження розвитку бізнесу. Іншими словами, створює окрему структуру для підтримки підприємницького духу.   20171117-111020-XT214353_.jpgДолина Напа - це кластер виробників вина, який давно відійшов від концепції виключно виробництва вина - і тепер продає дозвілля   - Програвати і помилятися - природний шлях для бізнесу. Позитивний зворотний зв'язок після отримання нових ідей від працівників - то, що дає їм свободу помилятися. А без цього неможливий розвиток. Помилок може бути багато, і це нормально. При цьому важливо не плутати помилку і недбалість. - Для якісного розвитку бізнес-середовища необхідне позитивне мислення, менторство і взаємопідтримка. Менторами виступають бізнесмени, які досягли висот і діляться своїм досвідом і контактами з молодими підприємцями та командами. Це відбувається на постійній основі, більш того - ментори вважають це своїм обов'язком. Мені здається, в нашій культурі управлінцям варто розвивати вміння відкрито спілкуватися і передавати накопичені знання. - У США працюють довіра і гроші. У нас в країні з довірою величезна проблема. І це те, що нам потрібно змінювати, збільшуючи індивідуальну і корпоративну відповідальність. Я впевнений, що в наших силах втілити в життя управлінські підходи, які довели свою дієвість в європейських країнах і США: бути відкритими, об'єднуватися, ставити амбітні цілі, активно працювати з інноваціями і відмовитися від корупційних схем.   Більше фото з трансатлантичного модуля Presidents' MBA kmbs можна подивитись тут

kmbs live
30.04.2024 at 15:43
Набір на MBA триває! Старт 23 травня ...
30.04.2024 at 15:42
Доказовий маркетинг: модель розвитку бренду | Роман Гавриш ...
02.04.2024 at 12:28
Стартує набір на стипендійну програму kmbs! ...
20.02.2024 at 10:37
Новий подкаст Radio kmbs з нашою adjunct professor Оксаною Щегельською ...
13.02.2024 at 12:29
PMBA-25 group visited the exhibition of works by Hanna Sobachko-Shostak, "Eyes of Flowers," ...
13.02.2024 at 12:20
Новий подкаст Radio kmbs "Як малим та середнім бізнесам переходити в корпоративне управління?" ...
25.11.2023 at 16:30
"You have to think through your brand story in detail and tell it. Anything you don't tell, people w ...
24.11.2023 at 16:37
We often hear from businesses working with cross-cultural teams or expanding into global markets abo ...