A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
30.11.2017
1921
16min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Імперія Ілона Маска із заводами, десятками тисяч працівників і фахівців перетворила його в одного з найбагатших людей світу з чистою вартістю активів $13,1 млрд. Книга Ешлі Венса розповідає про те, який шлях пройшов сам Маск і його бізнес.

[EN]   Юність У ЗМІ Ілон Маск вперше з'явився в 1984 році. Південноафриканський журнал опублікував код комп'ютерної гри, розробленої Маском. Це не був шедевр програмування, але безперечно перевершував те, на що були здатні 12-річні підлітки. Маск дуже любив читати - іноді по кілька книг на день. Найбільше йому подобалась наукова фантастика. Дуже важливою для нього виявилася книга "Автостопом по Галактиці". За словами Маска, вона навчила його тому, як ставити запитання. Головне - мислити ширше, тоді стане ясно, які запитання слід задавати. Своє дитинство Маск провів у Південній Африці, звідки в 17 років переїхав до Канади, де вступив в Королівського університету в Кінгстоні. Після двох років навчання він отримав стипендію від Пенсильванського університету і переїхав до США. Тут інтерес Маска до пошуку нових способів отримання енергії посилився. Після закінчення університету Маск переїхав у Кремнієву долину. У 1995 році разом з братом Кімбалом він вирішив створити стартап Global Link Informational Network, який пізніше буде перейменований на Zip2. Ідея була простою. Маленькі підприємства в той час не дуже добре уявляли собі, навіщо потрібен інтернет і як туди потрапити. Zip2 повинен був стати онлайн бізнес-каталогом, де компанії відображалися на карті. Сьогодні це очевидна ідея, але тоді ніхто і не мріяв про таку послугу. У 1996 році стартап отримав інвестиції в $3 млн. Компанія змінила бізнес-модель - замість продажу місця у власному реєстрі вона почала продавати програму, яка дозволяла іншим бізнесам (наприклад, новинним порталам) створювати власні каталоги. Послугами скористалися The New York Times та інші великі видання. Деякі з них зробили додаткові інвестиції в компанію. Наприкінці 1990-х у Маска були спроби продати бізнес, але вони не увінчалися успіхом. Однак в 1999 році виробник персональних комп'ютерів Compaq несподівано запропонував за Zip2 $307 млн. Маск у свої 27 років отримав від цієї угоди $22 млн.   PayPal і статус мультимільйонера Продаж Zip2 викликав у Ілона Маска зростання упевненості в собі. Він шукав нову сферу діяльності, з великим грошовим потенціалом і слабкою ефективністю, яку можна радикально підвищити за допомогою інтернету. І незабаром він знайшов таку сферу - банківську. Маск вирішив створити онлайн-банк і зареєстрував сайт X.com. Метою було розворушити інертний фінансовий ринок. У це сумнівне починання він інвестував $12 млн. Це стало ще одним доказом, що Маск готовий йти на великий ризик.    

 
Мрія Маска - зменшити космічні витрати до такого рівня, щоб побудувати колонію на Марсі

    Незабаром з'явився конкурент X.com - компанія Confidity, яка зосередилася на власній службі платежів через мережу під назвою PayPal. Але у 2000 році компанії вирішили припинити ворожнечу і об'єднали свої сили. Маск був найбільшим акціонером, але почав втрачати управлінський вплив через жорсткий і авторитарний стиль. Незабаром Маска прибрали з посади генерального директора, назву X.com було забуто, і компанія почала іменуватись PayPal. У липні 2002 року eBay запропонувала за PayPal $1,5 млрд., І Маск отримав близько $250 млн. чистого прибутку. Цього виявилося достатньо, щоб здійснити свої найсміливіші мрії.   Освоєння космосу Ілон Маск вирішив, що треба придумати бюджетний варіант освоєння космосу у порівнянні з тим, що пропонувала НАСА. Його мрією була колонізація Марса. Але це неможливо здійснити без кардинального зниження витрат на запуск ракет. Спочатку Ілон планував співпрацювати з росіянами, які пропонували одні з найдешевших запусків ракет на орбіту Землі. Він хотів купити у них перероблену міжконтинентальну балістичну ракету. Маску запропонували таку ракету за $8 млн. Він відповів, що готовий дати цю ціну за дві ракети. Росіяни відмовилися. Маск почав збирати команду кращих інженерів, які могли б створити ракету. Паралельно він зареєстрував компанію Space Exploration Technologies, яку скорочено назвав SpaceХ, і інвестував у неї $100 млн. Коли в офіс прибув перший десяток працівників, Маск їм пояснив, що місія SpaceХ - створити аналог лоукост-авіаліній у космічній галузі. Маск вирішив використовувати прийоми, яким навчився у стартапів Кремнієвої долини: діяти швидко, економити і по максимуму використовувати переваги обчислювальної техніки і матеріалів, що з'явилися за останні 20 років. Він вирішив, що перша ракета буде називатися Falcon 1. На той момент відправка в космос корисного вантажу 250 кг коштувала $30 млн., але Маск обіцяв, що Falcon 1 зможе перевозити вагу в 650 кг за $6,9 млн. SpaceX збиралася запустити ракету на початку 2004-го. Але випробування двигунів потребували більшого часу, ніж планувалося. Далі почалися випробування інших деталей ракети, тому перший запуск Falcon 1 стався лише 26 березня 2006 року. Вже на 25-ій секунді стало зрозуміло, що щось йде не так. Ракета почала обертатися, у двигуні з'явилося полум'я, і конструкція впала на землю. Причиною виявилася одна гайка, яка, ймовірно, тріснула через корозію (хоча спочатку компанія стверджувала, що причиною стала помилка механіка, який недостатньо сильно затягнув гайку). За рік SpaceX вирішила спробувати ще раз. 21 березня 2007 року в космос було відправлено другу ракету Falcon 1. Перші п'ять хвилин пройшли відмінно, але проблеми почалися на останній ділянці польоту. Ракета стала тремтіти, розпадатися на частини і зрештою вибухнула. Виявилося, що коли ракетне паливо майже вигоріло, залишки почали бовтатися в баку і битися об стінки. Через це почалися коливання, і в якийсь момент паливо відринуло від отвору, що веде в двигун. Той «ковтнув» повітря і заглох.    

 
Місія SpaceХ - створити аналог лоукост-авіаліній у космічній галузі

    Але Маска це не зупинило. Він публічно присягнувся, що доведе справу до кінця. Щоправда, грошей у нього залишалося на одну, максимум на дві спроби.   Електрика Якось Маск зустрівся з молодим інженером і стартапером Джей-Бі Штробелем, який шукав інвестора для створення електричного літака. Ідея Маска не зацікавила, але Штробель розповів про свій побічний проект з проектування електромобіля. Ця божевільна ідея знайшла відгук у Ілона. Він вирішив підтримати Штробеля і розробити літій-іонні батареї для автомобіля. Приблизно в той же час схожою ідеєю зайнялися два бізнес-партнери, Мартін Еберхард і Марк Тапеннінг. Вони хотіли створити електромобіль на літій-іонних батареях, і в 2003 році заснували компанію Tesla Motors. У США кожному, хто намагається заснувати автомобільну фірму, нагадують, що останнім успішним починанням у цій галузі був Crysler, який з‘явився в 1925 році. Засновники Tesla Motors знали правила гри в автопромі. Але розуміли, що автомобільні компанії не є виробниками в прямому сенсі цього слова - вони співпрацюють з тисячами постачальників. Цим же шляхом вирішили йти засновники Tesla. Але у бізнесу все ще не було основного інвестора. Потрібно було створити прототип, для чого було потрібно $7 млн. Так засновники Tesla зустрілися з Маском. Після прискіпливого допиту, через два дні, він сказав "Добре, я з вами ". Маск інвестував в Tesla $6,5 млн., ставши основним акціонером і президентом компанії. Штробель незабаром теж приєднався до цього бізнесу. Перша модель - Roadster - здавалась проектом з перебудови автомобіля, для якого потрібні лише кілька проектувальників і комплектувальників. І дійсно, для створення прототипу цього виявилося достатньо. Після отримання першого зразка Ілон Маск інвестував у компанію ще $9 млн. Наступним етапом плану був старт продажу Roadster на початку 2006 року. Компанія оголосила ще один раунд інвестицій. Маск дав ще $12 млн., а сумарно вдалося залучити $40 млн. Компанія почала отримувати замовлення на автомобіль вартістю $90 тис. Але виявилося, що перейти від прототипування до серійного виробництва електромобіля - надскладне завдання. Проблеми почалися з трансмісії, яка не підходила для довгої служби. Не все йшло добре і на виробництвах за кордоном. Tesla почала переносити терміни поставки автомобілів, і багато клієнтів, які зробили попереднє замовлення, розчарувалися в компанії.   Виживання У 2007-2008 роках настали непрості часи для Маска. Друга спроба запуску ракети у компанії SpaceX провалилася, а звіти про Tesla ставали все гірше. Спочатку у Маска було $200 млн., але до цього моменту більше половини грошей були витрачені без видимого результату. Автомобільні сайти почали писати, що Roadster ніколи не вийде на ринок. Дві компанії поглинали гроші, як чорні діри. Але, з іншого боку, Маск був упевнений: все, що вони роблять, окупиться. Це був чисто бізнесовий підхід у стилі підприємництва Кремнієвої долини. Маск пояснював надмірні витрати дуже просто - через десять років компанія буде заробляти $10 млн. на день, і кожна доба зволікання - це втрачені майбутні прибутки.    

 
Ілон Маск створив еквівалент iPhone в автопромі

    Темна смуга тривала - третя спроба запустити Falcon 1 теж виявилася невдалою. При розділенні першого і другого ступеня ракети відбулося їх зіткнення, і політ завершився аварією. Команда була пригнічена. Але Маск відразу ж звернувся до працівників і закликав їх знову взятися за роботу. У нього залишалося грошей лише на один запуск. Це був останній шанс. Четвертий запуск ракети-носія відбувся 28 вересня 2008 року. І він пройшов успішно - Falcon 1 став першим в історії приватним космічним апаратом, якому вдалося вийти на розраховану орбіту. На це знадобилося шість років - приблизно в чотири з половиною рази довше, ніж планував Маск спочатку. Тим не менш, до кінця 2008 року він залишився без грошей. Утримання Tesla обходилося в $4 млн. на місяць, тому потрібен був новий раунд фінансування. Маск розгорнув активну діяльність, щоб врятувати свої обидві компанії. Йому вдалося умовити інвесторів Tesla вкласти в бізнес ще грошей. SpaceX теж спіймала свою удачу - компанія виграла тендер НАСА на поставки вантажів на МКС, отримавши $1,6 млрд. під зобов'язання виконати 12 польотів. Більшість людей не змогли б витримати такого напруження. Але у Маска є дивовижна риса - залишатися раціональним і не робити панічних помилок у критичних ситуаціях. Деякі працівники стверджували, що ніколи в житті не бачили такої здатності тримати удар.   Зліт по вертикалі Компанія SpaceX переродилася в одного з найбільш стабільних операторів космічних перевезень з регулярними щомісячними запусками. У той час як конкуренти покладаються на компоненти російських та інших зарубіжних постачальників, SpaceX повністю розробляє свої ракети з нуля в США. Компанія бере $60 млн. за запуск - набагато менше, ніж просять європейці та японці, й навіть трохи менше, ніж коштують пропозиції від Китаю та Росії. А мова йде про ринок в більш ніж $200 млрд. на рік. А ще важливіше, що Маск вже тестує ракети, здатні доставити вантаж у космос, а потім повернутися на Землю, м'яко приземляючись у потрібній точці. Це дозволить знизити ціни до рівня однієї десятої пропозиції конкурентів. Ринкова вартість компанії оцінювалася в $5-10 млрд. у 2015 році. Головна мрія Маска - зменшити космічні витрати до такого рівня, який дозволить тисячам кораблів відправитися на Марс і створити там колонію. Його масштаб - це завоювання Сонячної системи. Головний принцип SpaceX - підбір кращих у світі фахівців. Потрапити в компанію досить важко, потрібно пройти цілу серію тестів та інтерв'ю. Ідеологія полягає в тому, що SpaceX - це «спецпризначенці», які віддають своїй справі всю душу, талант і час. Багато хто не витримує робочого тижня в 90 і більше годин.    

 
SpaceX - це «спецпризначенці», які віддають своїй справі всю душу, талант і час

    Реванш електромобіля У середині 2012 року Tesla схвилювала автомобільну галузь і її розслаблених гравців. Компанія почала поставки свого седана Model S. Це електромобіль представницького класу із запасом ходу майже 500 км, здатний розганятися до 100 км/год за 4,2 секунди. Салон вміщає до семи осіб при використанні двох додаткових дитячих крісел. В автомобілі два багажника - електромотор значно менше, ніж у «бензинового брата». Model S перевершила більшість інших седанів представницького класу за швидкістю, пробігу, керованістю і обсягом вільного простору. До того ж Tesla розгорнула мережу безкоштовних зарядних станцій. А ще з кожним оновленням програмного забезпечення у машини з'являються додаткові можливості, як-то супер-швидка зарядка, нова система тяги для гірських доріг, що немислимо для стандартного автопрому. Спочатку традиційні автовиробники поставилися до Model S як до рекламного трюку. Але вже через кілька місяців продажу цей витвір Tesla став «автомобілем року». Модель отримала найвищі рейтинги у світі. Маск поставив собі за мету створити електромобіль без компромісів - еквівалент iPhone в автопромі. Багато експертів погоджуються, що шанс створити приголомшливий електромобіль був у багатьох і вже давно. Відмінність компанії Tesla від конкурентів полягала в готовності її працівників боротися за втілення своєї мрії і працювати на рівні стандартів Маска.   Повну версію рецензії можна прочитати на сайті Digest

kmbs live
22.12.2024 at 16:30
Новий подкаст "Архітектори Систем: Роман Грищук" ...
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...