A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
23.11.2018
988
15min
People. Leadership and management. Culture
[EN] У чому трагедія Карла Маркса? Яка роль маркетингу та переконань у політичній ідеології?</em> <em>Чому на виборах виграють популісти? Про все це розповів філософ, письменник, журналіст Володимир Єрмоленко учасникам програми </em><a href="http://mba.kmbs.ua"><em>Presidents</em><em>’ </em><em>MBA</em> <em>kmbs</em></a><em>.

[EN] Ідеологія та Карл Маркс Слово «ідеологія» є винаходом епохи Наполеона. Наприкінці ХVIII століття французький філософ і економіст Дестют де Трасі вводить це поняття. У той час європейські інтелектуали мріяли про те, щоб знайти «науку наук», яка б пояснювала усе. Проте ми досі живемо у світі, де немає такої науки. Знання розподілене між сферами. Якщо ви – експерт з біології, то можете бути профаном у музиці. А я займаюся філософією та літературою, однак маю досить поверхневі знання про фізику. Дестюту де Трасі йшлося про те, що «наука наук» має вивчати ідеї. У ХVIII столітті всі займалися вивченням природи, а де Трасі вважав, що ми знаємо щось про природу тільки завдяки нашим ідеям. Саме тому він пропонував досліджувати ідеї і вчитися правильно мислити – це і було б, на його думку, ключем до всіх наук. Саме цю науку про ідеї він і назвав «ідеологією» («ідео» - ідея, «логос» - слово, розум, наука). Через півстоліття після де Трасі Карл Маркс запропонував меседж: люди занадто багато часу приділяють дослідженню ідей і живуть у віртуальному світі, поза межами реальності. Реальність - це матеріальний світ, передовсім – економіка, вивчення взаємодії класів та нерівномірності розподілу влади. У Марксовій термінології це – «базис». А ідеології – це «надбудова». Трагедія Маркса полягала в тому, що він намагався винайти таку науку, яка була б вільна від домінування ідей. Але, зрештою, марксизм сам перетворився на надзвичайно потужну й негнучку ідеологію. Марксу йшлося про те, що соціалізм врешті-решт переможе, адже капіталізм породжує радикальну нерівність: робітники через тиск автоматизації праці будуть все менше заробляти. Збідніння пролетаріату вважалось однією з ключових причин необхідності революції. А що довів капіталізм наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття? Те, що пролетарі не бідніють, а навпаки – завдяки прогресу й розвитку економіки збагачуються. Російський марксизм (і не тільки російський) сприйняв це за єресь і все одно наголошував на тому, що треба здійснити соціалістичну революцію. Тобто Маркс воював проти ідеології, але сам же її й створив. Ідеологія – це абсолютизація певних ідей. Ми беремо якусь ідею, віримо в неї – і за нею йдемо. І, насправді, це – мінус будь-якої ідеології. «Ліві» й «праві» ідеології Чому ідеології отримали назву «лівих» і «правих»? Під час Французької революції у парламенті ті, хто сидів по праву руку від короля, називалися «правими», а ті, хто по ліву, – «лівими». Наприкінці XVIII століття ці поняття означали дещо інше, ніж зараз. Тоді під «лівими» розумілися ті, хто був за революцію, а під «правими» - ті, хто виступав за монархічний лад. «Свобода, рівність, братерство» – головне гасло Французької революції. Ліві проголошували необхідність створення горизонтального суспільства, у якому всі люди – вільні, рівні й солідарні один з одним. А праві хотіли збереження ієрархії.  

Ідеологія – це абсолютизація певних ідей. І в цьому, насправді, мінус будь-якої ідеології

  Аналогом Французької революції в Росії були декабристські рухи. У цьому контексті можемо прослідкувати досить цікавий зв’язок з Україною, тому що серед декабристів було багато українців, і деякі з них надихалися такими текстами, як «Історія русів». У Росії була спроба повстання, але воно провалилося. І результат - ніякої свободи, рівності, братерства, натомість – «православ’я, самодержавство, народність». Сучасні лівоцентристи, у переважній більшості, – це соціалісти, сучасні правоцентристи –консерватори. Ліві й праві партії сьогодні доволі помірковані; вони виступають за діалог, парламентську демократію. Однак є ще ультраліві (радикальні соціалісти, які виступають за тотальні зміни) й ультраправі партії (радикальні націоналістичні партії, часто – неофашистські й антимігрантські). Коли ми говоримо, що в Європі зараз багато популістів, то маємо на увазі й ультраправих, і ультралівих. І ті, й інші виступають проти системи, тому інколи їх називають антисистемними партіями. Подібно до того, як у 20-х-30-х роках ХХ століття соціалізм та націоналізм зближувалися, сьогодні також можемо спостерігати їхнє зближення, однак цього разу – не в ідеології, а в пошуку союзників. Ультраліві й ультраправі партії розхитують сучасний порядок у суспільстві. І ці партії, як правило, симпатизують Росії, яка дуже часто підтримує їх фінансово. Хоча ультраліві виступають за рівність, а ультраправі говорять про те, що їхня головна проблема – мігранти, втрата ідентичності, традицій, але схожі вони в радикалізмі. Про парадокс цінностей «Свобода, рівність, братерство» – дуже хороші цінності. У книзі «Похвала неконсеквентності» польський дослідник Лєшек Колаковський каже, що парадокс цінностей полягає в тому, що вони конфліктують одна з одною. Наприклад, у вас є 15-літня донька, і вона хоче піти до нічного клубу. Ви дозволите їй це зробити чи ні? Це дилема: або ви даєте людині свободу, або кажете, що несете відповідальність за неї й перешкоджаєте в реалізації цієї свободи. Ці цінності дуже складно об’єднати. Свободу підтримує така ідеологія як лібералізм. Для лібералів свобода – понад усе. Соціалісти говорять, що рівність – це базова цінність. Ці ідеї підтримували Фур’є, Сен-Сімон, Маркс, також на основі цього побудована шведська соціал-демократія. Братерство – це націоналізм або патріотизм. Для націоналістів найважливіше – відчуття спорідненості один з одним. На Майдані в 2014-му році казали: «Свій до свого по своє». З одного боку, це добре, тому що дає відчуття близькості зі своїми, але з іншого боку - погано: якщо є «свої», значить, є й «чужі». Суть братерства в тому, що люди завжди об’єднуються проти когось.  

Ультраліві й ультраправі партії розхитують сучасний порядок у суспільстві. Вони схожі в радикалізмі

  Радикальні соціалісти досягають рівності, нехтуючи свободою і братерством. Вони відправляють мільйони в ГУЛАГи, знищують економічну свободу, заганяючи всіх в колгоспи. Їхня головна мета – фактична рівність між людьми (тут не йдеться про рівність можливостей). Для радикальних націоналістів не мають значення рівність і свобода – якщо їх багато, починають проникати чужі елементи. Про лібералізм З кінця 1970-х ми спостерігаємо панування лібералізму у світі. Соціалізм був в кризі, бо Радянський Союз повністю себе дискредитував, а націоналістичні ідеї люди не підтримували, бо ще перебували під враженнями від Другої світової війни. У лібералізму не було конкурентів. У словнику освіченого класу лібералізм – це радше позитивне поняття, однак воно може мати й негативну конотацію. Американські работорговці були досить ліберальними людьми. Лібералізм вони сприймали як свободу від уряду, який не мав права втручатися в їхній бізнес. Лібералізм у ХІХ столітті проявлявся у вигляді свободи для обмеженої кількості людей (наприклад, європейці – це вища раса, тому вони є вільними, а для всіх інших свободи не існує). У сучасній Європі лібералізм призводить до розмивання рівності й братерства. Навіть у Швеції висловлюють такі погляди, що тотальна свобода призводить до втрати ідентичності. Існує також економічний лібералізм. Він стверджує, що економіку треба будувати через максимальну ініціативу людей, а держава взагалі не має втручатися. Початок ХХ століття був епохою економічного ультралібералізму, що, фактично, і призвело до великого розшарування суспільства. Коли на перше місце ставиться свобода і не враховується рівність і братерство, тобто не відбувається перерозподілу благ, цього розшарування в суспільстві не уникнути. А наявність збіднілих мас веде до підтримки на виборах популістів, у голосуванні за тих, хто роздає гречку. Однією з головних проблем Америки є розшарування, яке досягає грандіозних масштабів. Чому люди проголосували за Барака Обаму, який був більше соціалістом, аніж демократом? Тому що вони розуміли, до чого призвів ліберальний тренд 1990-2000-х. Коли люди відчувають соціальну нерівність, то вони йдуть або в соціалізм, або у націоналізм. Ключова проблема для західних країн полягає в тому, що через великий акцент на свободі не береться до уваги рівність. І замість того, щоб повертати соціально-економічні моделі, які більш-менш вирівняли б суспільство або скоротили розшарування, популісти йдуть за націоналістичною риторикою. Такої позиції дотримується, наприклад, Дональд Трамп, який говорить, що проблема американців – не в нерівності, а в тому, що в них недостатньо національної солідарності чи національної величі.  

Коли на перше місце ставиться свобода і не враховується рівність і братерство, розшарування в суспільстві не уникнути

  Про європейський досвід Реформатори, які прийшли до влади в європейських країнах після 1945 року, – були доволі літніми людьми: Черчилль, Аденауер, де Гаспері, Еттлі. Вони ще пам’ятали вікторіанську епоху, в якій мало місце домінування лібералізму, розшарування суспільства, а отже – маса збіднілих людей, які голосували за націонал-соціалістичні та фашистські партії. І щоб подібне не повторилося, ці політики вирішили побудувати суспільство так, щоб не було бідних. Для цього вони поставили соціально-економічну безпеку на перше місце. Цього можна досягти через допомогу з безробіття (щоб втрата роботи не ставала для людини катастрофою); медичне страхування (це винахід повоєнної Європи); створення «касти» держслужбовців з великою зарплатнею, які працювали б на суспільний інтерес. Побудова соціалізму була притаманною всім країнам західної Європи. Завдяки цьому Європа була більш захищеною, порівняно з Америкою. Обама почав провадити медичну реформу, тому що в США були мільйони людей без страховки, а отже, й без хорошої медичної допомоги. А європейці цю проблему вирішили шляхом соціалістичних програм. Ідеології та маркетинг Варто відрізняти ідеології, які базуються за переконанні, та ті, що виходять тільки з маркетингу. Зараз ми маємо кризу ідеологій, тому що ніхто ні в що не вірить. І замість віри приходить маркетинг. Наприклад, ви проводите дослідження, і люди кажуть, що у всьому винні мексиканці. Тому ви приймаєте рішення побудувати стіну. Якісна політика – це спроба поєднання переконань та маркетингу. Наприклад, Макрон буде використовувати маркетинг, однак він будуватиме свою політку не тільки на цих даних, оскільки в нього є певні переконання. Маркель буде проводити дослідження в Німеччині, де їй скажуть, що Америка Трампа – більша проблема, ніж Росія Путіна, і що важливо з Путіним дружити. Однак Меркель розуміє, що з Путіним дружити не можна. Це її переконання. Популісти ж – це люди, які йдуть тільки за маркетингом. Ідеології в сучасній Україні Історія України – це історія постійного стирання еліт. Після Люблінської унії еліти починають масово полонізуватися, в епоху Гетьманщини – русифікуватися. Коли в ХІХ столітті в Європі з’являлись різні ідеології, то ключовою нашою ідеологією було народництво. В Україні навіть націоналізм був надто лівим. Якщо ми візьмемо представників УНР (Винниченка, Грушевського), то насправді вони не були націоналістами (як би цього не хотіла радянська влада), а соціалістами, народниками. Консерватори, які наголошували на елітах, з’являються вже після Першої світової війни. Вони розуміли, що однією з центральних проблем України є відсутність еліт. Мова йде не лише про політичні, але й освітні, наукові, культурні еліти. І якщо проаналізувати сучасні українські партії, то можна побачити, що зараз про необхідність відновлення інтелектуальної еліти майже ніхто не говорить. Зараз для України найболючіша дискусія – чому віддати перевагу: свободі, рівності чи братерству? У 2014-му році Петро Порошенко говорив: «Жити по-новому». І це, певною мірою, була позиція ліберала. Зараз риторика президента дещо змінилася. Сьогодні він наголошує на «армії», «мові», «вірі» - тобто на братерстві. І, зрештою, українська ідентичність і братерство у нас на підйомі - однак немає класичних ліберальних партій. Ви не зможете виграти вибори в Україні через класичні ліберальні гасла. І це пояснюється тим, що лібералізм не відповідає за питання безпеки, за них відповідають соціалізм і націоналізм.

kmbs live
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...
23.07.2024 at 12:00
Economic engineering as a driver of economic growth ...
16.07.2024 at 12:00
Lean methodology | Serhiy Komberyanov ...
15.07.2024 at 17:00
MBA preview: Business analytics as a tool for strategic management in business ...
05.07.2024 at 18:00
Systems thinking: causes and consequences ...
01.07.2024 at 17:00
CONVOCATION-2024 ...