Олексій Дорогань — виконавчий директор Офісу ефективного регулювання BRDO — гостро почав розмову про взаємини бізнесу і держави.
Умови для розвитку бізнесу треба забезпечити, це очевидно. Командно-адміністративна економіка з її детальними жорсткими чисельними рівнями процедур, прописаними в законодавствах, а не в політиках компаній, такому розвитку не сприяє. Але ж не можна просто взяти і скасувати законодавства, від силою спрощеного регулювання непереливки буде самим бізнесменам. Організація з монополією на примус (ми колись домовилися, що нам таке потрібно) працює і на бізнес так само. І тут з'являються публічні консультації щодо впровадження законодавства, адже юристи не знають реальних проблем бізнесу. Перші роки роботи Офісу левова частка запитів до бізнесу отримувала ту саму відповідь: «Дайте нам спокій», та коли з'явилися перші результати, наприклад, скасовувалися непотрібні процедури, бізнес почав довіряти і сам проявляти ініціативу (так ми учимося домовлятися тепер).
Офіс ефективного регулювання BRDO (Better Regulation Delivery Office) — незалежний експертно-аналітичний центр. Фінансується центр міжнародними донорами, насамперед Європейським Союзом. Понад 25 млрд гривень коштів українського малого й середнього бізнесу Офіс BRDO заощадив через ініціативи, реалізовані в 2015-2020 роках. Олексій Дорогань: «Коли міністр економіки міняється кожні десять місяців, то говорити про довгострокову чи середньострокову економічну політику можливо, але це буде важка розмова. Тоді з'явилася ідея створити національний аналітичний цент, що працюватиме поруч із урядом над реформами. Шістдесят людей працюють, щоби бізнесу в країні велося краще: прогнозуємо економічний ефект і державний ефект». Продукт експертно-аналітичних центрів — вироблення політики.
Бесіду про діяльності аналітичного центру, що має за мету розробити і впровадити інструменти ефективного державного регулювання, майстерно дизайнувала Дарія Куценко — координаторка донорів, радник голови на громадських засадах в Державній фіскальній службі України, учасниця EMBA.
Така розмова мусила вийти на питання реформ, так воно і сталося. Дарія Куценко слушно заначила, що за результатами опитування знову і знову бачимо: запит на реформи є, процеси є, але громадяни не просто їх не підтримують, а в більшості випадків виступають проти.
Щоби прояснити, чи є десь розірвана ланка в ланцюжку від ініціації реформ до сприйняття їх населенням, Олексій Дорогань детальніше зупинився на кейсі створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Єдина електронна система реалізовуватиме повний життєвий цикл: від отримання містобудівних умов до прийняття в експлуатацію. Діджиталізація адмінпослуг у будівництві та відкритість і впорядкування процесів не просто підвищать якість послуг (а значить, посилять привабливість галузі для інвестицій), цифровізація матиме потужну антикорупційну дію. Онлайн платформа через публічність інформації унеможливить корупційні ризики. Очікувати від влади того, що влада не виробляє, безперспективно, а от підставовим є показати, як безпосередньо — на рівні «попит-пропозиція» — політики впливають на кожне життя. Ввів в експлуатацію будинок без кредитів через «Дію»; це і є видимий результат.
«Реформи, — процитуємо Олексія Дороганя, — не стометрівка, а марафон, а точніше: партизанська війна».