Тематичне різноманіття промови гостя унаочнило багатогранність феномену ісламу в процесі культурно-історичного становлення України та її політичної нації. Наскрізною ниткою екскурсу у минуле було ілюстрування присутності мусульманської складової в сутності та культурній кодифікації українства різних історичних періодів. Втім, тиск зовнішніх сил, окремих соціальних процесів та тиранічних гравітацій довколишніх імперій призвів до занепаду цієї складової в межах соціо-культурного простору країни. Ба, більше, озираючись у минуле на відстані 20-и років ми з прикрістю змушені констатувати повну асиміляцію окремих груп мусульман, як-то татари волго-уральського регіону, які від початку ХХ ст. заселяли терени Донеччини та Приазов’я.
Така тенденція реактивує запит на відродження/формування української мусульманської ідентичності як складової політичної нації оновленої держави. Міркуючи над механізмами втілення цієї ідеї, муфтій Саїд Ісмагілов поставив критичний акцент на політиці «мультикультуралізму», про яку говорить Західний світ. За спостереженням духовного лідера, Європа так і не спромоглася інтегрувати мусульман в соціальну дійсність окремих держав і послідовники ісламу опинилися у своєрідному культурному гетто в межах Старого світу. Це призвело до несприйняття громадянської ідентифікації та скепсису щодо державної системи з боку таких чисельних середовищ Європейського континенту, як, приміром, алжирці Франції, чи марокканці Бельгії. І цей негативний досвід українцям варто відрефлексувати аби не вторувати хибам континентальних націй західного світу. На переконання муфтія, нова ідентичність мусульман України має опиратися на підвалини відкритого суспільства та уникати внутрішньої герметизації.
Новим етапом вростання мусульманської спільноти в кореневу систему українства стали події Революції Гідності та бойових дій на теренах східних областей. Для окремих груп мусульман вони стали плацдармом ствердження своєї громадянської позиції. Чимало мусульман своєю участю у бойових діях під синьо-жовтими прапорами на дієвому рівні констатували те, що «Україна для них не є транзитним пунктом на шляху прямування до ситої і комфортної Німеччини», але є державою за цінності якої вони готові безоглядно змагати.
І певно, було щось символічне, в тому, що духовний лідер мусульман завітав до kmbs саме в День єдності, адже в ці відповідальні для країни часи українцям важливо відчувати власну єдність, незалежно від політичних поглядів, соціальних статусів та релігійних переконань.