ЕМВА-36 на передостанньому навчальному модулі продовжує активну роботу над реальними стратегічними проектами, які стануть основою магістерських проектів учасників. У Києво-Могилянській Бізнес-Школі є така практика: випускники kmbs представляють своїм молодшим колегам цікаві кейси, на яких вони свого часу захистили успішні магістерські проєкти.
Нині до учасників ЕМВА-36 завітала очільниця ГО Community Арина Сатовська, випускниця Executive MBA (ЕМВА-33), щоби поділитися своїм досвідом роботи над магістерським дослідженням і розказати, як змінився проєкт після захисту та в процесі його реалізації.
Проєкт Арини Сатовської пов'язаний із новим концептом зеленого туризму, що скерований зокрема на розвиток і підтримку місцевої громади.
Міні-будиночки поєднують стандарти готелю і затишок заміської приватної оселі, хати. Хатель (бренд «hutel b&b») — мобільний будиночок на 16 кв. метрів із сонячними панелями на даху. Він розрахований на родину з чотирьох осіб, що подорожує з домашніми улюбленцями. Це екологічно свідома родина, яка воліє не зашкодити природі під час відпочинку.
У недавньому інтерв'ю для «kmbs CHANGE stories» Арина Сатовська розповідала про свою бізнес-модель, яку прагне масштабувати:
«Найочевидніший спосіб розбудовувати об’єкти розміщення — традиційний: купувати землю й будувати готелі. Але це стара модель із типовими ризиками: високі капітальні та постійні витрати, жодної гнучкості та складність масштабування. Я ретельно вивчала бізнес-модель Airbnb як типового кейсу sharing economy: ця успішна, попри пандемію, компанія отримує прибутки, не володіючи власною нерухомістю, а через партнерську модель. Ми пішли схожим шляхом, і зараз розвиваємо партнерства з родинами на місцях, які готові спільно створювати цінність для клієнта у парадигмі «зеленого» туризму. Наприклад, вони мають вільну земельну ділянку у мальовничому місці, але не знають, як її монетизувати. Ми доставляємо на ділянку й облаштовуємо мобільний еко-котедж, налагоджуємо бізнес-процеси та стандарти, зокрема сервісу, екологічності та інклюзивності».
Ставка у цьому проєкті припадає все таки не на родину, залюблену у заміський еко-відпочинок. Місцевий партнер — власник земельної ділянки, на якій може стояти хатель — є в проєкті Сатовської ключовим клієнтом. У такий спосіб можна створити цілісний сталий туристичний продукт, допомогти тим самим розвитку громади — через кластерізацію, зокрема.
На сьогодні «Хатель» перебуває у тестовому режимі: один будиночок в Остері Чернігівської області приймає гостей від минулої осені.
У роботі над проєктом і від моменту захисту магістерського проєкту, — розказала учасникам ЕМВА-36 Арина Сатовська, — «Хатель» пережив чимало змін, включно зі змінами бренду. Пов'язані ці трансформації передусім зі змінами контексту.
Проєкт Сатовської націлений на розвиток туристичної півночі України, на винятково заміські локації. Чернігівщина має високий потенціал щодо туристичних і природних локацій, туди можна швидко і легко дістатися, скажімо, з Києва, але туристу вона все ще неприваблива через відсутність інфраструктури і місцевого підприємства. В актуальному ж контексті додається ще один посутній елемент: неподалік проходить державний кордон.
Впливають на динаміку проєкту й глобальні тренди щодо туризму. Через пандемію люди змінили запити від подорожей, як змінили і моделі дозвілля в цілому. Сталий туризм набув додаткової ваги в контексті протистояння овертуризму і розвитку регенеративного туризму. В тренди ж увійшов самоорганізований туризм, а подорожі Україною у пост-ковід поволі припиняють сприйматися як змушений крок.
Зрештою (як постало з цікавої розповіді Арини Сатовської) зміни в її проєкті саме в період впровадження були не таким значними і стосувалися винятково операційного рівня, стратегічні речі не мінялися. Попри те на етапі роботи над магістерським проєктом задум мінявся не раз — на рівні клієнтського виміру, місії, пропозиції цінностей, стратегії, включно з механізмом фінансування. Таким і має бути правильний порядок: зробити якомога більше для свого проєкту під час навчання у kmbs, — підкреслила випускниця школи.