На думку фахівців Trendwatching.com, у 2020 році компанії будуть прагнути створити мережевий ефект, тобто забезпечити працівникам менторство заради розвитку їхніх цінних спроможностей. Саме такі бізнеси приваблюватимуть найкращих професіоналів і покращуватимуть свою репутацію на ринку.
Мережі менторів та менті здатні надати працівникам підтримку, якої вони потребують в епоху, коли традиційні ієрархії перестають існувати, так само як і поняття «робота на все життя».
Фріланс та віддалена робота мають чимало переваг: гнучкість, свобода, підвищення продуктивності. Проте є й зворотний бік медалі: 21% віддалених працівників вважають, що самотність – це найбільша їхня проблема. Особливо гостро стоїть це питання перед молоддю, яка, обираючи професійний шлях, розглядає віддалену роботу як головну альтернативу. Побудова міцніших зв’язків та кращих мереж могла б допомогти вирішити цю проблему.
Позитивний ефект менторства підтверджується дослідженнями: 91% американських працівників, які мають ментора, задоволені своєю роботою, а більше половини (57%) – дуже задоволені (дані CNBC/SurveyMonkey Survey Happiness Workplace Happiness, липень 2019 року). Також люди, які мають ментора, частіше за інших почуваються цінними для компанії та шанованими.
Втім, поки що менторство не є дуже поширеним. Тому зараз бізнес має чудову можливість впровадити цю практику, щоб залучити найкращих фахівців і забезпечити собі перевагу перед іншими компаніями. Також активно розвивається сегмент сервісів, які допомагають людям знаходити наставника.
91% американських працівників, які мають ментора, задоволені своєю роботою, а більше половини (57%) – дуже задоволені
91% американських працівників, які мають ментора, задоволені своєю роботою, а більше половини (57%) – дуже задоволені
Наприклад, Bumble Bizz – це застосунок, що дозволяє підшувакати роботу чи ментора, будувати нові зв’язки. Сервіс працює в США, Канаді, Великобританії, Франції та Німеччині з 2017 року. Його користувачі можуть завантажувати у свій профіль резюме, приклади робіт тощо. Також для жінок існує можливість створювати власну професійну мережу тільки з інших жінок.
У ХХІ столітті ментором може бути не тільки людина, адже штучний інтелект теж здатен ставити цікаві запитання. Торік у США інноваційна компанія Kronos спільно з IBM запустили цифрового кар’єрного коуча. При цьому вони використовували технологію Watson, створену IBM. Користувачі можуть отримувати персоналізовані рекомендації щодо навчання, кар’єрного зростання, зміни посади в межах організації тощо. Цей сервіс розробили спеціально для великих компаній, які не можуть надати справжнього ментора кожному охочому працівнику.
Ще один приклад ШІ, корисного в наставництві, являє собою застосунок Ellen, який побачив світ наприкінці 2018-го. Його мета – поєднувати менторів та менті у великих організаціях, на кшталт Lyft, Splunk чи Square. Цей сервіс розробила американська компанія NextPlay.ai, він дозволяє працівникам отримувати рекомендації щодо потенційних менторів, а також нагадує менторам та менті про заплановані зустрічі.
За даними розробників, понад 90% пар менторів і менті, що користуються цим застосунком, залишаються на зв’язку один з одним після трьох зустрічей. Також люди відзначають, що починають чіткіше бачити свій подальший кар’єрний шлях (за статистикою NextPlay.ai – на 218%).
У ХХІ столітті ментором може бути не тільки людина, адже штучний інтелект теж здатен ставити цікаві запитання
У ХХІ столітті ментором може бути не тільки людина, адже штучний інтелект теж здатен ставити цікаві запитання
Коли чимало працівників у компанії працюють віддалено, виникає проблема із командотворенням. Допомогти можуть спільні вечірки, де люди зустрічаються і спілкуються. Проводити їх можна навіть онлайн: влітку 2019-го в США з’явився сервіс, який дозволяє планувати віртуальні піца-вечірки. Працює він так: люди вказують, коли вони вільні, а сервіс вираховує дату й час, які будуть зручними для більшості. Потім учасники отримують запрошення з посиланням на віртуальну кімнату в Zoom, а в зазначений час їм доставляють піцу.
В основі наставництва лежить фундаментальна потреба людини: бажання прогресувати. Якщо ваша компанія прагне задовольнити цю потребу своїх працівників, то їй варто поміркувати: чим керівники можуть бути корисними у розвитку підлеглих (і навпаки – адже прогрес може бути двостороннім)? Як старіші працівники можуть допомогти молодшим (і навпаки)? Як могла б виглядати менторська програма у вашій компанії? Як допомогти віддаленим працівникам почуватися менш ізольованими?
За матеріалами Trendwatching.com