Чимало освітніх інституцій та об‘єднань світу слідкує за тими змінами, що відбуваються останніми роками, і складає власні переліки трендів, що визначатимуть наше майбутнє. Наприклад, ось деякі з тенденцій, описаних у минулорічному звіті British Council:
– Глобальні демографічні зміни. У різних країнах світу зараз спостерігається однакова картина: збільшення тривалості життя і зниження показника народжуваності. Комбінація цих двох факторів призводить до скорочення кількості молодих людей (у віці 15-24 років). За прогнозами, Африка залишиться єдиним регіоном, де популяція молоді зростатиме до 2025 року.
– Запит на певні вміння й спроможності. У майбутньому автоматизація суттєво змінить ринок праці. І до цього потрібно підготуватись. Перед освітніми інституціями наразі постав серйозний виклик: зрозуміти, як змінити свої програми, щоб допомогти людям адаптуватись до викликів майбутнього.
– Впровадження новітніх технологій. Йдеться, по-перше, про онлайн-навчання, що стає все більш поширеним. А, по-друге, про те, як саме поява технологій вплине на те, як люди вчаться, а також на роботу освітніх закладів.
Перед освітніми інституціями наразі постав серйозний виклик: зрозуміти, як змінити свої програми, щоб допомогти людям адаптуватись до викликів майбутнього
Перед освітніми інституціями наразі постав серйозний виклик: зрозуміти, як змінити свої програми, щоб допомогти людям адаптуватись до викликів майбутнього
На що ж варто чекати у сфері навчання з точки зору технологій? Один з «гарячих» напрямів – це роботи. Вони все частіше «приходять» до різноманітних освітніх закладів, і з‘являються нові продукти, які можна використовувати для навчання. Діти у школах можуть за допомогою набору «зроби сам» створити робота власними руками; ви можете навчатись у роботів складати програмний код; роботи можуть забезпечувати віртуальну присутність (наприклад, представляти викладача у класі).
На конференції Bett Show 2018 у Лондоні, яка зібрала світових фахівців з освітніх технологій, розповідали про розробку «соціальних» роботів, що виконуватимуть роль наставників під час вивчення, скажімо, іноземної мови.
Штучний інтелект вже сьогодні трансформує процес навчання: наприклад, чатботи можуть виконувати роль тьюторів для студента будь-де й у будь-який час. Ймовірно, що чатботи на базі ШІ поступово змінять деякі системи управління навчанням (Learning Management System, LMS). Цей тренд пов‘язаний ще з одним – персоналізованим навчанням. Адже штучний інтелект дозволяє легко адаптувати освітнє середовище (особливо дистанційне) під потреби конкретної людини.
Сьогодні популярності набирає так зване «навчання з відкритим кодом» (Open source learning) – тобто підхід, за якого навчальні матеріали створюються спільно студентами, вільно поширюються, їх можна доповнювати на власний розсуд. У світі, де все швидко змінюється, інформація застаріває часом раніше, ніж студенти встигають її вивчити. Тому ми бачимо появу різноманітних вікі-книг, що створюються користувачами. А У Фінляндії нещодавно з‘явився проект Wikiloikka – перша у світі ініціатива, яка переводить усі шкільні підручники у формат відкритого матеріалу.
У світі, де все швидко змінюється, інформація застаріває часом раніше, ніж студенти встигають її вивчити
У світі, де все швидко змінюється, інформація застаріває часом раніше, ніж студенти встигають її вивчити
Ще один новий спосіб надавати студентам актуальну інформацію – курування контенту. У межах цього підходу викладачі й фасилітатори підбирають свіжі матеріали для своїх слухачів, використовуючи соціальні платформи на кшталт Slack для комунікації з ними та ведення дискусій.
Зараз спостерігається тенденція до появи нових освітніх рішень, що посилюють соціальний бік навчання. Скажімо, стартап Jolt об‘єднує студентів у навчальні групи, на чолі яких стоять провідні світові експерти, а також створює «мікрокампуси» на базі коворкінгів.
На думку декана kmbs Олександра Саврука, глобальна освіта зараз переходить до нової парадигми. Якщо у минулому викладачі тільки передавали інформацію, то зараз вони виробляють і реалізують ідеї.
Якщо колись навчання було абстрактним, відокремленим від реального життя – то тепер воно повинне нести цінність, а значить – мати стосунок до реальності, її викликів та завдань. Якщо раніше вважалось, що навчання має розвивати аналітичне мислення, то зараз не менш важливе, а може, й більш актуальне, – мислення синтетичне, інтегруюче, що дозволяє оперувати різними моделями, формувати нові рішення і їх композиції. І щоб надавати й отримувати якісні знання, варто враховувати ці тенденції.
Джерело: inspired.com.ua