Як група PMBA-14 досліджувала сучасні концепції конкурентоспроможності та інноваційні бізнес-моделі в Європі та США
Цей міжнародний модуль став фінальним у рамках нашого навчання на програмі Presidents’ MBA kmbs. Ми побували в Бельгії та США, побачили – які переваги дає логіка співпраці і організаціям, і країнам. У цій статті я хочу поділитися своїми спостереженнями з іншими управлінцями – адже чим більше людей будуть розуміти, як працюють сучасні управлінські підходи, тим швидше ми зможемо розвивати свій бізнес і свою державу.
Частина перша: Бельгія (Брюссель – Антверпен)
Бельгія дуже схожа на Україну за своєю історією, проблемами і контекстом. Тільки всі виклики, з якими ми маємо справу зараз, вона подолала 150 років тому. Країна складається з трьох основних регіонів і намагається знаходити баланс між їхніми інтересами. Фландрія, Валлонія і Брюссель мають свої відмінності, головні з яких – це мова, релігія і культура.
Основна мова Фландрії – нідерландська, Валлонії – французька, Брюссель – це суміш. Культура Валлонії ближче до Франції, Фландрії – до Нідерландів, Брюссель – це золота середина між двома регіонами, він говорить мовою бізнесу і політики. У Валлонії основний напрямок християнства – католицизм, а у Фландрії – протестантизм.
Все це дуже нагадує Україну. У нас є українська, російська, румунська, польська, угорська мови, декілька напрямків християнства, різні культурні коди й історія (Донбас, Центральна Україна, Західна Україна). Але, на мою думку, у нас є величезна перевага у порівнянні з Бельгією: по-перше, Київська Русь як уособлення сильного історичного минулого і, по-друге, українська мова. У Бельгії немає своєї мови, й історія, на мій погляд, не має таких яскравих коренів.
Важливий момент в політиці Бельгії – це стратегія підтримки кластерів
Важливий момент в політиці Бельгії – це стратегія підтримки кластерів
Обговорити виклики, що стоять перед Європою, і шляхи їх подолання (а також провести паралелі з Україною) ми змогли під час зустрічей з екс-президентом Європарламенту Єжи Бузеком і екс-главою Європейської Ради Германом ван Ромпеєм. Політики, як завжди, стримані й не дають прямих відповідей на деякі запитання, проте це не заважає зробити висновки.
Одна з пасток українського мислення – очікувати, що хтось до нас прийде і все зробить за нас, розв‘яже всі наші проблеми. Європарламент не буде розв‘язувати внутрішні проблеми України. Нам потрібно вчитися об’єднуватися, підтримувати один одного і боротися з корупцією. Якщо ми почнемо, тоді нам допоможуть, але не навпаки. Поради, які нам дають європейські політики топового рівня: створити антикорупційний суд, підняти систему освіти на більш високий рівень, привести українські стандарти до європейських.
Ще один мій висновок – Євросоюз сам переживає кризу і намагається впоратися з нею. Всередині ЄС немає консенсусу щодо того, як це робити – і це дуже складний виклик.
Зустріч учасників PMBA-14 з екс-главою Європейської Ради Германом ван Ромпеєм
Політика Бельгії спрямована на підтримку бізнесу та інновацій в ньому. Бельгія створює дослідницькі центри, виділяє мільйони євро на інновації, на реалізацію комерційних ідей та точно розуміє, що держава повинна не заважати, а створювати умови для бізнесу.
Другий важливий момент в політиці Бельгії – це стратегія підтримки кластерів. Представник державного агентства підприємництва та інновацій Фландрії розповів нам, що Бельгія усвідомлює важливість кооперації бізнесів між собою і з державою. Представники державних агентств навчають власників та топ-менеджерів компаній, як запускати кластери, виділяють гроші для підтримки роботи кластерів, допомагають ключовим гравцям співпрацювати в перші роки після запуску. При цьому одна з найважливіших умов виділення інвестицій для розвитку кластерів – це зрозумілі й прозорі цілі, які перед собою ставить бізнес на старті кооперації.
Скрізь, де бували, ми спостерігали, окрім кластерного і екосистемного підходу, ще й приклади промислової революції 4.0 – в Школі менеджменту Антверпена, порту Антверпена, об’єднанні SmartCity, у глобального лідера в сфері виробництва свіжих фруктів і овочей Green Yard, в урядових установах. Ми поки про це тільки читаємо, а бельгійці в цьому живуть і це створюють. Зокрема, ми побачили:
– 3D-реальність для створення віртуальних просторів. Відмінна річ для архітекторів і дизайнерів.
– Голограми, що являють собою що завгодно: починаючи від реклами нових кросівок і закінчуючи улюбленим місцем в Парижі або фотографією домашнього вихованця.
Одна з пасток українського мислення – очікувати, що хтось до нас прийде і все зробить за нас, розв‘яже всі наші проблеми
Одна з пасток українського мислення – очікувати, що хтось до нас прийде і все зробить за нас, розв‘яже всі наші проблеми
– Систему «розумне місто», яка дозволяє мінімізувати затори в експериментальному районі, сама викликає служби екстреної допомоги під час повені, стежить за якістю повітря, за безпекою і т.д..
Бізнес і влада прекрасно знаходять спільну мову, результативно використовують інновації в технологіях і менеджменті, ефективно конкурують на європейському і світовому рівні з іншими компаніями за людський капітал і ринкову частку.
Бельгійська частина навчального модуля закінчилася груповою рефлексією, де ми дійшли таких висновків:
– Розвиток бізнесу в сучасному світі можливий тільки через інновації та взаємодію.
– Сьогодні люди – це основний капітал.
– Європа бере участь у створенні промислової революції 4.0 – і вже живе в ній.
– Влада на різних рівнях активно підтримує бізнес і сприяє його розвитку.
– Бізнес вчиться довіряти один одному і кооперуватися, а не конкурувати. Один зі шляхів для цього – створення кластерів.
А головний наш висновок – що на нас лежить велика відповідальність: інтегрувати отриманий досвід і знання в наш бізнес і нашу країну, зробити перші кроки до об’єднання.
Частина друга: США (Сан-Франциско – Пало-Альто – Стенфорд – долина Напа)
У порівнянні з Європою США – це інший світ. Ми побували в штаті Каліфорнія і познайомилися з двома відомими в усьому світі кластерами: Кремнієвої долиною і долиною Напа.
Кремнієва долина – це історія про дуже великі гроші, про швидкість, зростання і експерименти. Один із розділів цієї історії – Google. Зустріч з працівниками компанії показала нам, що людський капітал – серед її основних фокусів. Цінностями тут є довіра, відповідальність і реалізація як задач компанії, так і особистих проектів.
Кремнієва долина – це історія про дуже великі гроші, про швидкість, зростання і експерименти
Кремнієва долина – це історія про дуже великі гроші, про швидкість, зростання і експерименти
Пізніше Володимир Павлов, генеральний директор компанії Rollapp і запрошений викладач kmbs, розповів нам про бізнес-модель Кремнієвої долини. Виглядає вона приблизно так:
1) створити умови для реалізації ідей через стартапи,
2) зібрати кращих візіонерів і виконавців в одній географічній локації,
3) забезпечити безмежним фінансовим ресурсом,
4) створити умови для зростання стартапів,
5) після цього – продати або прогоріти.
Як я зрозумів, Кремнієва долина – це місце, де держава і корпорації створили умови для тестування і реалізації найнеймовірніших ідей. Ті, які «злітають», стають частиною корпорацій або державних структур: NASA, військового сектора та інших держустанов.
Якщо порівняти Бельгію і США, то можна побачити значну відмінність. У Бельгії є явно виражена співпраця бізнесу і влади, і влада підтримує розвиток інновацій. А в моделі Кремнієвої долини інновації підтримуються приватними грошима, грошима корпорацій. Це самодостатня система, яка не потребує фінансової підтримки держави.
Той самий гараж Стіва Джобса
Долина Напа – це кластер виробників вина, який давно відійшов від концепції виключно виробництва вина – і тепер продає дозвілля. Дороге дозвілля. Як говорить маркетолог кластера – вони продають рай. Але щоб дійти до цієї візії, винороби долини повинні були пройти складний шлях: від перших переговорів при запуску кластера і до фінансового зльоту після об’єднання і створення загального бренду Napa Valley.
Неймовірне враження справив на нас Стенфордський університет. Це місце експериментів, атмосфера, яка породжує бажання вчитися і розвиватися. У Стенфорді ми мали декілька цікавих зустрічей.
Перша – з філософом світового масштабу Френсісом Фукуямою, на якій говорили про Україну та її майбутнє. Його погляди дуже схожі з думкою європейських політиків:
– Українці самі повинні захотіти проводити реформи.
– Потрібно змінювати поведінку людей через навчання.
– В Україні має з’явитися незалежне розслідування і незалежний суд.
– Олігархи – це одна з основних проблем України.
– Громадянське суспільство дуже важливе – і воно повинно тиснути на політиків.
Коли компанія в США стає великою і неповороткою, то починає формувати підприємницькі інноваційні команди для продовження розвитку бізнесу
Коли компанія в США стає великою і неповороткою, то починає формувати підприємницькі інноваційні команди для продовження розвитку бізнесу
Ще одна зустріч в Стенфорді – з Олександром Стародубцевим, співтворцем системи електронних торгів ProZorro, і Святославом Вакарчуком. Ці двоє людей надихають своєю вірою в Україну, її майбутнє і дуже відкрито діляться своїм баченням необхідних реформ у країні. Головна думка, яку я виніс з цієї зустрічі: потрібно підтримувати один одного, об’єднуватися і бути максимально відповідальними – для створення довіри між українцями.
Висновки і факти, які наша група Presidents’ MBA-14 сформулювала на рефлексії після американської частини модуля:
– Американські компанії часто працюють з надідеєю, живуть нею.
– У США добре розвинена практика партнерства на системному рівні. Замість класичної конкуренції компанії реалізують підхід coopetition (конкуренція + співпраця). Бізнеси відкривають бази даних, створюють кластери й екосистеми. І від цього виграють усі. У той же час, український бізнес закритий, ми все ще будуємо стіни і думаємо про конкуренцію, а не про об’єднання.
– Коли компанія в США стає великою і неповороткою, то починає формувати підприємницькі інноваційні команди для продовження розвитку бізнесу. Іншими словами, створює окрему структуру для підтримки підприємницького духу.
Долина Напа – це кластер виробників вина, який давно відійшов від концепції виключно виробництва вина – і тепер продає дозвілля
– Програвати і помилятися – природний шлях для бізнесу. Позитивний зворотний зв’язок після отримання нових ідей від працівників – то, що дає їм свободу помилятися. А без цього неможливий розвиток. Помилок може бути багато, і це нормально. При цьому важливо не плутати помилку і недбалість.
– Для якісного розвитку бізнес-середовища необхідне позитивне мислення, менторство і взаємопідтримка. Менторами виступають бізнесмени, які досягли висот і діляться своїм досвідом і контактами з молодими підприємцями та командами. Це відбувається на постійній основі, більш того – ментори вважають це своїм обов’язком. Мені здається, в нашій культурі управлінцям варто розвивати вміння відкрито спілкуватися і передавати накопичені знання.
– У США працюють довіра і гроші. У нас в країні з довірою величезна проблема. І це те, що нам потрібно змінювати, збільшуючи індивідуальну і корпоративну відповідальність.
Я впевнений, що в наших силах втілити в життя управлінські підходи, які довели свою дієвість в європейських країнах і США: бути відкритими, об’єднуватися, ставити амбітні цілі, активно працювати з інноваціями і відмовитися від корупційних схем.
Більше фото з трансатлантичного модуля Presidents’ MBA kmbs можна подивитись тут