Мільйони споживачів, приймаючи рішення про покупку, сьогодні віддадуть перевагу невеликій місцевій компанії, а не інтернаціональному гіганту. Усім відомо, що бренди на кшталт Tesla прагнуть зробити світ кращим місцем для життя. Люди зараз цінують такі якості бізнесу, як етичність, чесність, піклування про навколишнє середовище. А мода на споживання усього підряд й якомога в більших обсягах відходить у минуле.
Тим не менш, фахівці Trendwatching.com вважають, що великі компанії можуть створювати чимало цінності – набагато більше, аніж шкоди, – та наводять приклади на підтвердження цієї тези. Що ж стосується стартапів, то, незважаючи на добрі наміри, їм часто бракує ресурсів та доступу до широкого кола споживачів. А значить, важко втілити в життя кардинальні зміни – і тим паче зробити це швидко.
Натомість великі бренди мають справжню силу. У них є людський капітал, масштаб, безліч ресурсів та доступ до мільйонів людей. Крім того, вони часто мають величезні обсяги інформації та знань, бо акумулювали їх десятиліттями. Таким чином, гіганти можуть ініціювати зміни і ефективно імплементувати їх. Вони мають потенціал зробити більше, аніж уряди деяких країн.
Стартапам, незважаючи на добрі наміри, часто бракує ресурсів та доступу до широкого кола споживачів – аби змінити світ
Стартапам, незважаючи на добрі наміри, часто бракує ресурсів та доступу до широкого кола споживачів – аби змінити світ
Звісно, для цього потрібне бажання та воля, прагнення зробити щось вагоме для світу. Великим компаніям варто запитати себе: для чого ми насправді існуємо? Скажімо, Coca-Cola має один з найкращих у світі механізмів для виготовлення та дистрибуції продукції. У цій компанії та локальних партнерських бізнесах працює 700 тис. людей з 200 країн. Чи може такий гігант існувати лише для заробляння грошей? Чи здатен він вижити, якщо метою будуть тільки прибутки?
Дослідження 2016 року показало, що вісім з 10 людей вважають: знаходити рішення соціальних проблем має бізнес. Скажімо, компанії, подібні Coca-Cola, могли б займатись доставкою гуманітарної допомоги у найвіддаленіші куточки світу. Автомобільні виробники – опікуватись питаннями контролю за кліматом на планеті. Зрештою, це потрібно не лише суспільству – а й самим гігантам.
Великі компанії розуміють, що програють війну у сприйнятті клієнтів маленьким бізнесам. Корпорації навіть починають копіювати деякі елементи роботи стартапів: заводять акаунти в Twitter, щоб «бути ближчими» до споживачів, проводять хакатони тощо. Але це не змінює ситуацію. Ефективніше було б використати ресурси, що вже наявні, і взятись за вирішення важливої для суспільства проблеми.
І ми вже можемо спостерігати перші паростки цієї стратегії. Скажімо, дуже серйозною соціальною проблемою є вживання нікотину. Лише у США через це вмирає 480 тис. людей на рік. Американська компанія CVS Health, яка має понад 9600 аптек у країні, з 2014 року працює над реалізацією нової місії: допомогти виростити перше покоління в національній історії, яке не палить.
У жовтні 2014-го організація оголосила, що більше не буде продавати цигарки у своїй мережі (хоча цей продукт забезпечував їй $2 млрд. прибутку на рік).У березні 2016-го бренд запустив п‘ятирічну ініціативу #BeTheFirst, у межах якої він буде виступати партнером програм проти паління, а також у своїх магазинах інформуватиме клієнтів, за допомогою якої схеми можна позбутись шкідливої звички. Мета компанії – зменшення кількості молодих курців на 10%.
Результатом цієї ініціативи стало падіння прибутку від продажу товарів на 5% у 2015 році. Проте позитивна увага громадськості до програми принесла зростання прибутку від аптечних сервісів на 13,5%. Це ще один доказ того, що великі компанії можуть не тільки приносити користь людству, але й вигравати від цього.
Великим компаніям варто запитати себе: для чого ми насправді існуємо?
Великим компаніям варто запитати себе: для чого ми насправді існуємо?
Ще одна масштабна проблема сучасного суспільства – смертність внаслідок дорожньо-транспортних пригод. За даними ВОЗ, приблизно 1,25 млн. людей на рік вмирають з цієї причини. Шведська автомобільна компанія Volvo вже давно була відома своїм уважним ставленням до безпеки. А тепер вона поставила перед собою нову амбіційну мету: жодна людина не має померти або бути серйозно ушкодженою у машині Volvo, починаючи з 2020 року і назавжди.
У березні 2015-го автовиробник запустив пілотну технологію Connected Safety у Швеції та Норвегії. Вона дозволяє машинам Volvo ділитись інформацією, що стосується безпеки, через хмару. У тому числі – повідомляти про несприятливі дорожні умови, а також випадки різкого гальмування інших водіїв. У 2017-му Volvo планує розпочати наймасштабніше тестування автономних машин: 100 клієнтів компанії будуть їхати в автомобілях, обладнаних автопілотами, по шведських дорогах.
Звичайно, організація розуміє, що її мета може бути недосяжна – завжди існує ризик травмування у машині. Проте довгострокова візія Volvo – створювати автомобілі, для яких «майже неможливо» потрапити в аварію.
Сьогодні у суспільстві існує безліч проблем, які не під силу вирішити маленьким компаніям, а іноді – навіть окремим країнам. Величезні корпорації, які візьмуть на себе частину відповідальності за якусь із цих «больових точок», не тільки привернуть увагу споживачів, а й мають нагоду справді змінити світ.
За матеріалами Trendwatching.com