На думку партнера McKinsey Global Institute Майкла Чуї, у недалекому майбутньому нам всім потрібно буде вчитись, як робити нові речі, і змінювати наявні звички. Скоріше за все, найбільше постраждає середній клас розвинених країн: чимало його представників можуть втратити роботу у міру того, як корпорації автоматизуватимуть робочі місця, або стикнутись з суттєвим скороченням зарплатні. Людям доведеться конкурувати з роботами та автоматизованими системами – і це буде непросто для багатьох професій.
У країнах, де робоча сила дешевша, а технології коштують дорожче, цей процес відбуватиметься повільніше, ніж на розвинених ринках.
Який вихід у тих людей, чиї робочі місця будуть автоматизовані? Звісно, з‘являтимуться й нові професії, – стверджує команда дослідників з McKinsey. Наприклад, наслідком старіння населення планети може стати зростання потреби у тих, хто піклуватиметься про людей похилого віку (якщо і їх не замінять роботи – як це відбувається у Японії).
Деякі дослідники стверджують, що нових робочих місць вистачить для всіх, проте якщо подивитись на тенденції, то такі тези викликають сумнів. Вже зараз роботи готують піцу (приклад – американський стартап із доставки їжі Zume Pizza), подають каву (120 чашок за годину!). А безліч корпорацій, починаючи від Amazon і закінчуючи McDonald’s, інвестують у автоматизовану робочу силу.
Наслідком старіння населення планети може стати зростання потреби у тих, хто піклуватиметься про людей похилого віку (якщо і їх не замінять роботи – як це відбувається у Японії)
Наслідком старіння населення планети може стати зростання потреби у тих, хто піклуватиметься про людей похилого віку (якщо і їх не замінять роботи – як це відбувається у Японії)
Таким чином, першими загрозу відчують розвинені країни. Проте, скоріше за все, такі держави допомагатимуть своїм громадянам фінансово, якщо вони втратять роботу через появу роботів. З іншого боку, у людей з‘явиться більше вільного часу – і точно зменшиться рівень стресу.
Цікаво те, що хоча компанії й прагнуть автоматизації, вони часто негативно ставляться до своїх працівників, які винаходять креативні рішення для автоматизації своєї власної роботи. Скажімо, декілька років тому користувач під ніком FiletOFish1066 написав анонімний пост про те, що він автоматизував свої завдання QA-тестувальника і вже протягом шести років займається тим, чим хоче, – замість того, щоб працювати. «40 годин на тиждень я ходжу до офісу, граю там у відеоігри, читаю reddit і роблю те, що забажаю, – написав він. – За останні шість років я справді працював протягом десь 50 годин».
Нещодавно видання The Atlantic поспілкувалось із десятком людей, які автоматизували свою працю. Майже всі з них бояться розповідати про це роботодавцеві. До речі, згодом FiletOFish1066 спіймали «на гарячому» й звільнили. Але його історія стала приводом для дискусій на тему: чи потрібно забороняти працівникам автоматизувати свою роботу? Адже якщо швидкість та ефективність є пріоритетом для бізнесу, – то будь-яка автоматизація може бути корисною для нього. Це запитання наразі залишається відкритим, і напевно, кожній компанії треба поміркувати над ним ще до того, як вона сама стикнеться з описаними проблемами.
За матеріалами The Hustle