У книзі «Креативна впевненість» Том Келлі та Девід Келлі розповідають про методи й вправи, які довели свою ефективність у таких творчих організаціях, як IDEO та Stanford d.school. Ось декілька з них.
1. «Мапа емпатії». Один з фундаментальних принципів вдалих інновацій та творчого мислення – починати з емпатії: зі спостереження за людьми, з розуміння того, про що вони думають і що відчувають. Наступним кроком має бути синтез отриманої інформації, і це завдання дуже часто є складним. Метод «мапа емпатії» допомагає структурувати цей процес.
Використовувати його можна як наодинці, так і у групах з 2-8 учасників. Спочатку ті, хто бере участь у вправі, мають поспостерігати за людьми у певному контексті, який цікавий для компанії. Потім – зібратись разом для 30-90-хвилинної зустрічі.
Великий аркуш паперу потрібно розділити на чотири квадранти: «кажуть» (ліворуч вгорі), «роблять» (ліворуч внизу), «думають» (праворуч вгорі), «відчувають» (праворуч внизу). Свої спостереження учасники пишуть на невеликих стікерах, які можна приклеїти у відповідну частину мапи. Спочатку заповнюється ліва її частина, потім – права. Переходити до наступного квадранта варто, коли усі спостереження учасників за попередньою категорією перенесено на мапу.
Коли усі чотири категорії заповнено, потрібно зробити крок назад і подивитись на отриману картину в цілому. Варто поміркувати: що ви бачите нового чи несподіваного? Чи є суперечності між спостереженнями з різних квадрантів? Чи є між ними зв‘язок, чи вони здаються розірваними? Які неочікувані шаблони ви помічаєте? Чи стоїть за тим, що ви помітили, якась прихована потреба? Ці та інші подібні запитання допомагають зробити висновки, що можуть стати основою для цікавої інновації, а також стимулюють креативне мислення команди.
Один з фундаментальних принципів вдалих інновацій та творчого мислення – починати з емпатії: зі спостереження за людьми, з розуміння того, про що вони думають і що відчувають
Один з фундаментальних принципів вдалих інновацій та творчого мислення – починати з емпатії: зі спостереження за людьми, з розуміння того, про що вони думають і що відчувають
2. «Тридцять кіл». Це коротка вправа, яка дозволяє швидко «ввімкнути» творче мислення. Вона підходить для самостійного або групового використання. Кожен учасник отримує папірець із тридцятьма порожніми колами однакового розміру. Завдання полягає у тому, щоб за три хвилити перетворити якомога більше кіл на щось, що легко упізнати.
Наступний крок – аналіз. Якщо ви працювали в групі, варто порівняти результати з іншими учасниками. Скільки об‘єктів ви встигли придумати? Чи легко приходили до вас ідеї? Наскільки ці ідеї різноманітні? Чи хтось із учасників порушував правила, наприклад, з‘єднував кола?
3. «15 секунд геніальності». Найпростіший спосіб забезпечити собі потік нових ідей – це записувати ті, що приходять до вас. Робити це варто декілька разів на день, коли ви бачите щось цікаве, незвичне, або коли помічаєте думку, що може бути перспективною. Фіксувати ідеї можна на папері, в телефоні, надиктовувати тощо. Головне – щоб цей список був у вас під рукою постійно, аби можна було додавати до нього нові ідеї або використовувати вже наявні (наприклад, під час сесій мозкового штурму або коли потрібно придумати щось нове, а ви не знаєте, від чого відштовхнутися).
Джерело: 10 Creativity Challenges to Exercise Your Creative Confidence