A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
Home
/
Articles
/
Співпраця з клієнтами і партнерами з інших країн
14.11.2024
261
7min
Співпраця з клієнтами і партнерами з інших країн
Marketing. Communications. Pr
Під час «Відкритої розмови» на тему «Співпраця з клієнтами і партнерами з інших країн ― що варто врахувати. Чому в нас не працює, як у них?», що відбулась в kmbs, Марина Стародубська, авторка книги «Як зрозуміти українців: кроскультурний погляд», Олеся Островська-Люта, директорка Мистецького арсеналу, та Микола Типусяк, директор із маркетингу телеканалу «Еспресо», обговорили вплив культурних відмінностей на співпрацю з клієнтами й партнерами з інших країн. Вони говорили про хибні стереотипи й розглянули, як різні типи культур ставляться до ієрархії, індивідуалізму та мотивації. kmbs зібрала основні тези з події в конспект.


Які ключові аспекти потрібно врахувати при взаємодії з партнерами з інших культур? На які культурні відмінності в першу чергу варто звертати увагу? 

Марина Стародубська: В одній з глав книги я посилаюся на систему Г.Вурстена, який проаналізував низку факторів і виявив, що всі світові національні культури поділяються на 6 типів (плюс Японія). Є культури конкурентні, мережеві, механістичні, «Сонячна система», пірамідальні та родинні. По кожній культурі є ключові аспекти, на які треба звертати увагу.

Перше ― дистанція влади: наскільки толерується нерівність, наскільки це очікувано і нормально, наскільки егалітарним чи навпаки ієрархічним буде діалог між очільниками і підлеглими.
Друге ― мотивація на досягнення чи на статус. Чи культура мотивується досягненням цілі? Або культура орієнтована на статус і якість життя? І тоді мотивує не результат, а статус, який він дає. Або мотивує процес, як це робиться.
Третє ― індивідуалізм чи колективізм. Тому що колективістичним культурам важливіша думка групи, в яку вони вкорінені. Важливо висловити свою позицію. Важливо пересвідчитись, що не лише в тебе така позиція. Важливо показати людям, що у тебе теж є позиція. 
В індивідуалістичних культурах навпаки: фокус більше на тому, яким є мій інтерес.
Четверте ― уникнення невизначеності. Тобто в певній культурі все, що ми не знаємо, не розуміємо, все, що флюїдне і швидкоплинне, наскільки це бентега чи пригода, чи це бізнес-задача, чи це пазл.

Ми (Україна) ― пірамідальна культура. У нас важливі й ієрархія, і лояльність, але ієрархія не автократична, а за згодою. Українець має легітимізувати лідера. Українець має сказати: «Я погоджуюсь, це мій вільний вибір підпорядковуватись тобі й слухатись тебе». Якщо, наприклад, українцеві висувати сувору заборону, яку він вважає несправедливою, то буде зворотний ефект. 


Чи адаптуєте ви ці підходи з огляду на рівність культур? І як це впливає на проєкти?

Олеся Островська-Люта: Дистанція влади є цікавою лінзою, щоб подивитися не тільки на різні культури народів, а й на різні середовища. Середовище культури має страшенно коротку дистанцію влади. Це великою мірою повʼязано з тим, що в такому середовищі зосереджується велика кількість дуже амбітних і талановитих людей з високим ступенем визнання. Тобто ти не можеш за посадою визначити, хто важливий, а хто ні. Цілком нормально, якщо визнаний художник віком 60 років товаришує з менш визнаним художником віком 25 років. Це одне з цікавих відкриттів, які часто роблять політики й бюрократи, стикаючись уперше з культурною сферою.
 

Чи відчуваєте ви, що в культурному середовищі ментальність впливає на те, як комунікувати з людьми?

Олеся Островська-Люта: Ми працюємо з подібними до нас людьми, і вони у своїх суспільствах так само належать до групи з нижчою ієрархією влади й більшою схильністю до автономної поведінки. Ми подібні між собою як середовище. Це дуже полегшує будь-який діалог. З іншого боку, наприклад, наші німецькі колеги з більшою повагою ставляться до правил.


Які стереотипи та хибні уявлення можуть стати на заваді в продуктивній роботі з партнерами?

Марина Стародубська: Тут варто розрізняти хиби й вкорінену оптику, з якою культура дивиться на навколишній світ. Доки є логіка і певний порядок, який плюс-мінус виконується, у нас є поле для співпраці. Ригідність його вимог і допуск до цього порядку аутсайдерів варіюється від культури до культури. Наприклад, коли працюють команди з України й США, то США очікують, що ти забезпечиш результат, що б не сталося. Конкурентну культуру не хвилюють особисті обставини. У діалозі з ними треба враховувати, що в нашому фокусі має бути результат.
Механістичні культури часто думають, що ми не поважаємо правила, а значить ми не поважаємо їх. Ми часто думаємо, що механістичні культури ― бюрократи, бо вони за папірець, а не за людину. Однак це просто різна роль правил та інститутивних вимог у культурі.
Культури «Сонячної системи» схильні до дуже специфічної непрямої комунікації. У цій культурі набагато важливіше зберегти відносини, ніж сказати комусь, що ти маєш рацію чи не маєш. Те, як ми підходимо до формування довіри, визначить, якою буде подальша співпраця.

Олеся Островська-Люта: Я належу до тієї групи людей, які в дитинстві прочитали радянську книжку «Гілка сакури». А після цього нашарувалася «Хризантема і меч» Рут Бенедикт. Це справедливі, але часткові інтерпретації. Вони написані з позиції рівного з рівними. Коли двоє рівних акторів зустрічаються, вони відкривають для себе різницю культурну. Але можлива інша взаємодія: коли ти потрапляєш в ієрархічну ситуацію ― і все, що ти читав, буде працювати зовсім не так.
 

Який для українців ефективний шлях до порозуміння? Які перші три правила?

Олеся Островська-Люта:
1. Завжди виконуй зобовʼязання.
2. Будь завжди ввічливим і доброзичливим.
3. Не будь неввічливим із людьми, які не посідають найвищі позиції в цій переговорній підгрупі.

Марина Стародубська: Я часто чую від клієнтів: «Чому ми маємо підлаштовуватись під інші культури?» Кроскультурна взаємодія ― це набір ключиків до замочків різних культур. Ми не втратимо свою ідентичність, якщо розумітимемо, що в розмові з колегами із Японії треба 5 разів перепросити. У Японії вибачення не пов’язане з відчуттям провини: там «вибачте» на кшталт «дякую». Якщо ми це знаємо, нам буде легше. Тому перше ― оптика. Друге ― не поспішаймо з висновками. Коли ми чуємо від колег із Британії, що ваша презентація “interesting and very unusual”, не поспішайте радіти. У британській англійській це не комплімент. Це ввічливий спосіб сказати, що ви завалили презентацію.
Я фокусуюся на трьох аспектах:
Перший ― ми маємо конфронтаційну манеру аргументації і зворотного звʼязку
Друге ― пояснюємо логіку вимог. Завжди пояснюємо українській стороні логіку ваших правил і вимог. Бо для нас правило ― це не цінність, а засіб.
Третє ― ніхто не любить стереотипів. Не стереотипізуємо українців. Не треба нас ототожнювати з кимось іншим.
 

Що глибше: наша пірамідальність чи общинність?

Марина Стародубська: Це речі, які поєднуються. Що обʼєднує пірамідальні культури? Певна ієрархія, але вона різна за своєю щільністю. Вона може пролягати у будь-якому напрямку, може бути формальною, неформальною, за навичками, за статусом, за визнанням.
 

Що нам потрібно культивувати в українському суспільстві, щоб українці реалізовувались якнайкраще?

Олеся Островська-Люта: Страшенно важливо, аби правила були зрозумілі. Їхній сенс і логіка. Правила стають продуктивними для нас не тоді, коли вони просто є, а тоді, коли ми розуміємо, чому вони є і чому вони саме такі.

Марина Стародубська: Україна ― культура з довгостроковою орієнтацією. Це означає, що нам треба розібратися з минулим, щоб рухатись у майбутнє.

 

kmbs live
22.12.2024 at 16:30
Новий подкаст "Архітектори Систем: Роман Грищук" ...
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...