A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
15.02.2017
1614
7min
People. Leadership and management. Culture

[EN] Як розвивається аграрний сектор у світі та якими є особливості вітчизняного ринку? Про це у Києво-Могилянській бізнес-школірозповів Артем Бєлєнков, керівник компанії SmartFarming, випускник програми Agri MBA kmbs. Тенденції Найважливіше, що зараз відбувається в аграрному секторі,– це оптимізація видатків. Все рухається в бік ефективніших технологій, в бік отримання тих же результатів за менших витрат(або кращих результатів – за тих самих витрат). Для країн колишнього Радянського Союзу зараз стає особливо актуальним підвищення керованості та прозорості бізнесу. В силу певних культурних чинників у таких сферах, як управлінська звітність, побудова систем, процесів, аграрний ринок дуже сильно відстав від фінансової сфери та промисловості. І ще один важливий тренд, котрий, на щастя, вже проявляється в Україні,– це те, що ми починаємо переходити від «коммодіті» до виробництва продуктів із доданою вартістю. Щодо технологічних трендів – то все рухається в бік хмарних рішень, збору та обробки великих масивів даних, зростання кількості open-source рішень, «інтернету речей» (коли з’являється багато девайсів, інформаційних потоків, систем – все це починає та чи інакше взаємодіяти як між собою, так із зовнішнім середовищем). Навіть якщо розглядати тільки рослинництво, то в цій сфері кількість джерел інформації, засобів та варіантів її обробки, систем, обладнання для цього зростає в геометричній прогресії.   agr1.pngТехнологічні тренди рухаються в бік хмарних рішень, збору та обробки великих масивів даних, зростання кількості open-source рішень, «інтернету речей»   Екосистема інновацій В інноваційній екосистемі сьогодні є як гравці,що прогресують (використовують  нові технології, нові добрива, посівні матеріали, впроваджують нову техніку, автопілоти, датчики GPS, метеостанції тощо), так і ті, що відверто її гальмують. Це розділення дуже чітко проявляється в Україні, де основні інновації йдуть від «великих хлопців». В них є на це бюджети, воля, запас міцності – як правило, всі вони вертикально інтегровані. Пробують запроваджувати в себе деякі речі, дещо самі розробляють. Проводять конференції , наприклад, по точному землеробству, аналізу даних тощо.   Мінімізація ризиків Хеджуванням у нашій країні сьогодні реально користуються дві-три компанії. Все сильно ускладнює заборона вивозу валютних цінностей. Наприклад, біржа каже margin-call – потрібно оперативно завезти гроші. Але як? В чемодані? В Європі все просто — звичайний фермер купив собі ф’ючерс і не ламає голову. У нас дуже добре використовують цю ситуацію трейдери. Інструментів захисту немає, вся інфраструктура (логістика,зберігання і т.п.) знаходиться в руках п’яти-семи гравців… Тому трейдери і лобіюють, щоб не відкривалась аграрна біржа.  

В Україні основні інновації йдуть від «великих хлопців», які мають на це бюджети, волю, запас міцності

  Масштабування як тренд У світі купівля землі є трендом. В Австралії фермери масштабуються, скуповують землю, відпрацьовують технології  та продовжують купувати далі. В Голландії, США, усюди те ж саме. Всі до цього йдуть. У нас же компанії спочатку кинулись набирати землю, але зараз призупинились. Проте не тому, що, як кажуть, це утопія, і що великі господарства не здатні функціонувати. Причина в тому, що система управління не «наздоганяє» цей процес. Коли ж компанії налагодять її роботу, то продовжать  розширювати земельний банк, оптимізувати управління, розвивати кластери. На світових ринках ми спостерігаємо вертикальну інтеграцію або поглинання. В процесі глобалізації компанія або починає переорієнтовуватись на експорт чи унікальних клієнтів, або, якщо вона неефективна, її поглинає хтось вже вертикально інтегрований. Або фірма здійснює вихід на нішеві ринки. З одного боку, це обмеження (адже кількість клієнтів зменшується), з іншого, – порятунок.   Консультанти та аграрії Ми на власному досвіді переконались: є глибинний рівень, який показує, чи працює якась нова система чи технологія. Скажімо, чи змінилась система прийняття рішень? Чи змінилися бізнес-процеси? Або й надалі все виглядає, як «каша», і керівник не може отримати актуальну інформацію? Так, якщо агроном не вносив у систему дані протягом тижня чи землевпорядник не оновлював карту полів впродовж місяця – то інформація не релевантна. На її підставі неможливо приймати управлінські рішення. Часто керівники кажуть – обійдемося без консультантів, понабиваємо гулі та зробимо самі. Але все ж таки на початкових стадіях варто залучати людину, котра може, як мінімум, усунути десь 80% стандартних помилок, з якими вона вже стикалась на прикладі інших компаній.  

Система управління у вітчизняних компаніях поки не «наздоганяє» процес масштабування

  Наприклад, один керівник накупив на 4 млн. гривень датчиків GPS (ще чотири року тому), які ні з чим не інтегруєш. І зараз все треба викидати. Або, трапляється, компанія скуповує різні системи, не замислюючись – навіщо. Консультанти ж можуть показати: на виході ви матимете те й те (картографування врожайності, точне внесення даних, супутниковий аналіз чи щось ще); які у вас є варіанти; як це можна звести разом. А далі ви можете рухатись в будь-якому напрямку, враховуючи цю загальну картину. Якщо першою проблемою є те, яким керівник бачить кінцевий результат впровадження системи, то друга – це загальна культура бізнесу. Тобто якою є взаємодія людей, освіченість, зацікавленість їх у чомусь новому. Питання освіти зараз надзвичайно актуальне. Всім відомо, що класних кадрів у АПК не вистачає – ані агрономів, ані технічних спеціалістів. Для того щоб будувати сучасний бізнес, це треба змінювати в першу чергу.

kmbs live
22.12.2024 at 16:30
Новий подкаст "Архітектори Систем: Роман Грищук" ...
20.11.2024 at 17:00
Новий подкаст: "Стратегічна гнучкість: як аналітичне мислення допомагає адаптуватись до мінливих умо ...
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...