A school for leaders who want change

Learn first

KMBS latest news in real time

For the latest KMBS events and news, visit KMBS Live at the top right corner of the screen

Open kmbs live
07.09.2018
2845
9min
People. Leadership and management. Culture
[EN] Навколо свободи волі з давніх-давен точаться серйозні дискусії. З одного боку, все наше життя засновано на цьому понятті, і суспільні діячі постійно до нього апелюють, а з іншого – багато вчених вважають свободу волі ілюзією. Які аргументи наводять обидві сторони – і як це стосується нашого повсякденного життя? Про це розповів учасникам <a href="http://mba.kmbs.ua/">Presidents‘ MBA kmbs</a> Андрій Баумейстер, доктор філософських наук, професор, письменник.

[EN] Початок свободи волі Ми вважаємо, що живемо у світі, де фундамент - це свобода прийняття рішень: у бізнесі, в політиці, в буденному житті. З поняттям свободи волі пов'язані й інші: відповідальність та особистість. Саме на цьому Захід будував свої основні інституції. Ми обираємо президентів та парламент, дискутуємо, дивимось ток-шоу тощо. Античні філософи ще не знали поняття свободи волі. У Софокла Едип - не є винним. Його вчинки описуються словом "хамартія", що у давніх греків означало "не потрапити в ціль" і лише у апостола Павла стало значити власну відповідальність. Тобто те, що відбувалось з Едипом, знаходилось поза колом його відповідальності, - це була дія фатуму, долі. А сам він мав уособлювати страждання й викликати співчуття. У Платона й Аристотеля поняття свободи волі тільки починає виникати. А справжнім "творцем" свободи волі можна вважати Августина (4-5 ст. н.е.). З того часу поступово стало формуватись сучасне розуміння цього поняття. І зараз частина філософів вважає, що свобода волі дійсно існує. Водночас деякі вчені (у тому числі нейрофізіологи та психологи) вважають, що свобода волі є базовою ілюзією людства. Вони міркують так: насправді її не існує – і нам потрібно це усвідомити, щоб правильно вибудувати наші практики. Адже найбільш приховані впливи часто є найбільш небезпечними. Тому якщо ми не виявимо наші базові ілюзії, то постійно потраплятимемо в пастки. Визначення волі Які дії та рішення людини взагалі можна вважати вільними? Вони мають задовольняти трьом критеріям: альтернативність і варіативність (я можу робити щось чи не робити, робити так або інакше); авторство (я здійснюю обраний варіант, як його автор); контроль над рішеннями та діями. Саме ці три параметри заперечують ті вчені й філософи, хто вважає свободу волі ілюзією. Наприклад, Дік Свааб, автор книги «Ми – це наш мозок», вважає: мозок навіює нам ілюзію авторства, але приймає рішення сам.  

Які дії та рішення людини можна вважати вільними? Вони мають задовольняти трьом критеріям: альтернативність і варіативність; авторство; контроль над рішеннями та діями

  Експерименти про вибір Ми думаємо, що здатність оцінювати – що добре, а що погано - приходить до нас із досвідом. Проте експерименти нейробіолога Девіда Іглмена доводять, що це не так. Скажімо, маленьким дітям (до 2 років) пропонують подивитись коротку виставу про доброго та злого ведмедика, а потім пропонують обрати одного з ведмедиків. Більшість обирає доброго. На думку Іглмена, це свідчить про те, що дитина інтуїтивно робить ціннісний вибір. Поза досвідом, поза системою моралі у неї є щось закладене біологічно, що допомагає обирати добре, а не погане. З цієї точки зору і право, і система моралі, і соціальне життя ґрунтується на біологічних засадах. Іглмен пише, що наші внутрішні конфлікти в ситуації вибору – це лише конфлікти нейронних зв‘язків. Один, скажімо, «хоче» морозива, інший – «знає», що жирне їсти шкідливо. Хтось із них, зрештою, переможе – і це відбудеться поза нашим особистим вибором. Рішення приймає мозок, виходячи з того, зв‘язків якого типу більше. Вже на другому кроці ми усвідомлюємо це рішення як наше – і вважаємо, що це ми вирішили відмовитись від морозива. Отже, роблять висновок прибічники Іглмена: мозок є – а свободи волі немає. Мозок існує реально, а особа, її культурні й соціальні зв‘язки – це ілюзія, створена мозком. Кріс Фріт, автор книги «Мозок та душа», стверджує: не існує різниці між внутрішнім світом людини і зовнішнім, матеріальним світом. Ілюзію такої різниці створює наш мозок, так само як і ілюзію контакту з матеріальним світом. Ми вважаємо, що наш внутрішній світ відокремлений і належить тільки нам. Але насправді сам мозок і формує нашу свідомість. Є тільки мозок, і більше нічого.Те, що ми називаємо душею, на думку Фріта, - це витвір мозку. Якщо ми подолаємо ілюзію того, що є зовнішній і внутрішній світи, - то зможемо по-новому поглянути на науку. Було проведено різні експерименти, що доводять: людина не може контролювати свої думки. Наприклад, в одному з них Деніел Вегнер забороняв студентам думати про білого ведмедя. Експерименти свідчать, що ми не можемо нічого зробити у таких ситуаціях: ми абсолютно не володіємо собою. А значить, один з трьох принципів свободи волі не працює. Робота Елізабет Лофтус показує, що наша пам‘ять є дуже вразливою. Вона вивчала феномени «хибної пам‘яті» (коли ми впевнені, що пам‘ятаємо щось, чого насправді не було) та «забруднення пам‘яті» (коли нам навіюють щось, і ми починаємо це «згадувати»). Наша пам‘ять піддається маніпуляціям, і ми можемо дуже живо переживати те, чого з нами ніколи не ставалось. Те, як ми себе розуміємо, як визначаємо свою ідентичність, залежить від того, як працює наша пам‘ять. А свобода волі, відповідальність, прийняття рішень залежить від того, як ми усвідомлюємо себе.  

Мозок існує реально, а особа, її культурні й соціальні зв‘язки – це ілюзія, створена мозком

  Що ж таке наше «я» за умови, якщо свободи волі не існує? Це ілюзія, проекція тих факторів, які нас формують: соціального середовища, біологічних параметрів, пам‘яті, виховання й освіти… Але самого «я» як такого - немає. Протилежна думка Я вважаю, що все навпаки: мозок – це лише матеріальний носій, а те, що ми називаємо «я» - це щось більше за фізіологію. Не можна описати одне в термінах іншого. А представники природничих наук схильні спрощувати, вони виходять з єдності матеріального світу і відсікають все, що знаходиться за його межами. Наприклад, експеримент Бенджаміна Лібета вони трактують як доведення відсутності свободи волі. Реєструючи активність мозку піддослідних, Лібет виявив: спочатку мозок приймає рішення вчинити певну дію, а потім – приблизно через 200 мілісекунд – ми діємо. Тобто мозок приймає рішення до того, як ми це усвідомлюємо. Але треба зазначити, що у нас залишається «право вето» на рішення, прийняте мозком. Крім того, сам Лібет неодноразово в інтерв‘ю казав, що його експеримент не спростовує свободу волі, а стосується тільки простих дій. Наш мозок схильний створювати фантоми, він здатен формувати подвійну реальність. І тільки свідомість, вміння аналізувати дозволяє розрізнити справжнє та ілюзію. Я стверджую: заперечення свідомості й свободи волі позбавить нас критеріїв розрізнення реальності та ілюзії. Чудовий приклад показано у фільмі «Ігри розуму». Джон Неш бачить свого друга, і мозок каже йому, що він реальний. Але герой міркує і розуміє, що це – химера (хоча мозок продовжує її бачити). Мозок – це ще не все. Важлива також культура мислення. І, нарешті, ще один аргумент: наука і раціональність самі по собі передбачають свободу волі. Наука без свободи волі перетворюється на технологію. У дискусії ви можете або прийняти мій аргумент, або його відкинути. І сама наука не схиляє нас до вибору, а апелює до нашої здатності аналізувати. Будь-який дискурс передбачає свободу волі.

kmbs live
01.11.2024 at 18:30
Новий подкаст: "Організаційне здоров’я: кейс Сільпо" ...
22.10.2024 at 16:00
Новий подкаст: "Продажі: управління очікуваннями клієнта" ...
09.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Інноваційні продукти: 6 питань для створення нових рішень" ...
04.10.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Аналітика в бізнесі: типи, моделі, рішення" ...
05.09.2024 at 18:00
Новий подкаст: "Менеджмент: стилі управління" ...
19.08.2024 at 16:40
Новий подкаст: "Продажі: стратегічні зміни, кейс Balbek Bureau" ...
31.07.2024 at 14:00
Human capital: finding and developing a team ...
23.07.2024 at 12:00
Economic engineering as a driver of economic growth ...